بررسی روایات معارض

جعل روايات در شأن خلفا

وجود کذابين در روایات فضایل خلفا

تضعيف روايات جعلی پیرامون فضایل خلفا

  • >روايات فضايل خلفا
  • >روايات خلافت خلفا
  • >پاسخ ها به برخی از شبهات
    • استناد نکردن خلفا به اين روايات
    • مخالفت روايات با آروزي ابوبکر
    • انتساب خليفه به ابوبکر

اعتراف به عدم نص و اشکالات دیگر در مورد احادیث جعلی برای خلفا

حکم کذابین و حافظان احادیث جعلی

نقل حديث

  • >حديث عبدالرحمن بن عوف
  • >طريق سعيد بن زيد
    1.  روايت عبداللَّه بن ظالم مازني
    2.  روايت عبدالرحمن بن أخنس
    3.  روايت حُميد بن عبدالرحمن بن عوف
    4.  روايت رياح بن حارث
    5.  روايت ابوالطفيل
  • >طريق عبدالله بن عمر

اشکالات کلي

حکم جعل حديث

حدیث سنت الخلفا و اشکالات آن

  • >نقل حديث
  • >نقد اجمالي حديث
  • >ترجمه عرباض بن ساريه
  • >ترجمه راويان طبقه 02
  • >ترجمه راويان طبقه 03
  • >ترجمه راويان طبقه 04
  • >ترجمه راويان طبقه 05
  • >نقد متن حديث

عدم نص صريح بر خلافت ابوبکر

عدم وجود اجماع بر خلافت ابوبکر

  • >عدم صلاحيت اجماع
  • >عدم تحقق اجماع

بيعت با ابوبکر کاري بدون فکر

عوامل مساعد با خلافت ابوبکر

نقد و بررسي ادله خلافت ابوبکر (فوف العاده مهم کلیک کنید)

  •  >دليل 01:اقلّ جمع سه نفراست و وعده خداوند حقّ بوده و لذا در مورد خلفاي اربعه تحقّق يافته است.
  • >دليل 02:«قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلي قَوْمٍ أُولي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ»مصداق ابوبکر است
  • >دليل 03:اگر امامت ابوبکر باطل مي‏بود هرگز نزد مردم مورد مدح و ستايش قرار نمي‏گرفت؛
  • >دليل 04: «صحابه و علي‏عليه السلام درباره او از تعبير «خليفة رسول اللَّه» استفاده مي‏کردند، کساني که خداوند متعال در حقشان فرمود: «أُولئِکَ هُمُ الصّادِقُونَ».
  • >دليل 05:«اگر امامت حقّ علي‏عليه السلام بود که امت آن را از او سلب کرده لازمه‏اش آن است که اين امت بدترين امت‏ها باشد در حالي که مطابق قرآن، بهترين امّت‏ها است...».
  • >دليل 06: حديث: «اقتدوا بالذين من بعدي ابوبکر و عمر» بر مشروعيت خلافت ابوبکر استدلال مي‏کند، که دلالت بر وجوب اقتدا به ابوبکر و عمر بعد از رسول خداصلي الله عليه وآله دارد.
  • >دليل 07:پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: «الخلافة بعدي ثلاثون عاماً...»، خلافت بعد از من سي سال است...
  • >دليل 08: پيامبرصلي الله عليه وآله ابوبکر را جانشين خود در نماز قرار داد و او را از آن مقام عزل نکرد لذا او بر امامت در نماز بعد از پيامبرصلي الله عليه وآله باقي است
  • >دليل 09:در جنگ بدر پيامبرصلي الله عليه وآله ابوبکر و عمر را نزد خود در «عريش» نگه داشت و نگذاشت که در کارزار جنگ شرکت کنند، اين خود دليل بر آن است که حفظ حضرت به جهت آن بوده که قرار است خليفه بر مسلمين باشند.
  • >دليل 10:زني خدمت رسول خداصلي الله عليه وآله آمد، پيامبر او را امر کرد که دوباره به سوي او باز گردد، زن عرض کرد: اگر آمدم و شما را نيافتم نزد چه کسي بروم؟ پيامبر فرمود: اگر مرا نيافتي نزد ابوبکر برو
  • >دليل 11: پیامبربه عایشه در در مرض مرگ خود فرمود: پدر و برادرت را بخوان تا نامه‏اي بنويسم؛ زيرا مي‏ترسم که کسي آرزويي داشته باشد و بگويد: من اولي و سزاوارترم. و خدا و مؤمنان ابا دارند جز ابوبکر را
  • >دليل 12:از پیامبر پرسید: کدامين شخص نزد تو محبوب‏تر است؟ فرمود: عايشه. عرض کردم: از مردان؟ فرمود: پدرش..

مدح عمر توسط امیر المومنین

مدح عثمان توسط امیرالمومنین

  •  مفهوم صحابه
  • مفهوم اصطلاحي صحابه
  • آراي مختلف در مورد صحابي

تضعيف حديث اصحابی کالنجوم (از طریق کتب رجالی اهل تسنن)

بررسي کلي روایت اصحابی کالنجوم

الباني و تضعيف سندهاي حديث اصحابی کالنجوم

بررسي دلالت حديث اصحابی کالنجوم