مرجعیت دینی اهلبت در احادیث
مرجعیت دینی اهلبت در احادیث
متن حديث ثقلین و تکرار دوباره آن
>وجود حديث در صحاح >وجود حديث در کتابهايي که درباره صحاح سته نوشته شده است >وجود حديث در کتبي که مؤلفان آن التزام به نقل احاديث صحيح دادهاند >تصريح به صحت حديث ثقلين
- >دو شيء گران بها و سنگين
>جامعيت کتاب و عترت >هدايت مطلق در کتاب و عترت >مصاحبت ابدي >لزوم تمسک به هر دو >بقاي عترت تا روز قيامت >اعلميت اهل بيت >عصمت اهل بيت
>ضعف سند >سنت عدل قرآن نيست >امکان جمع بين دو روايت >تقدم حديث متواتر بر واحد
الفاظ حديث مدینه العلم و روایت اباصلت
کسانه که حدیث مدینه العلم را ...
کساني که حديث را ارسال مسلم گرفتهاند کساني که تصريح به شهرت يا تواتر حديث نمودهاند و نيز از جمله کساني که به اين حديث استدلال و استشهاد کردهاند؛ عبارتند از:تصحيح حديث مدینه العلم حاکم نيشابوري
>توثيق رجال سند >تساهل در تصحيح >تصحيح حديث به متابعات >تصحيح حديث با شواهد معنوي >تعدد طرق حديث >کثرت طرق حديث >مطابقت حديث با واقعاعتراف صحابه به اعلميت امام علي
- >اعتراف عمر بن خطاب
>اعتراف عبدالله بن مسعود >اعتراف ابن عباس >اعتراف عايشه >اعتراف خزيمة بن ثابت >اعتراف عبدالله بن عياش بن ابي ربيعه >اعتراف معاويه >اعتراف عدهاي از صحابه >گواهي امام علي >اقرار امام حسناعتراف تابعين به اعلميت امام علي
>سعيد بن مسيب >عطاء >مغيرة بن مقسم
>اعلميت امام علي >عصمت امام علي >امام علي واسطه براي رسيدن به علوم پيامبر >امام علي حافظ علوم رسول خدا >وجوب رجوع به امام علي
>حديث «انا دار الحکمة و علي بابها» >حديث «انا مدينة الحکمة و علي بابها» >حديث «انا دار العلم و علي بابها» >حديث «انا ميزان العلم و علي کفتاه»شواهد مضموني حديث «مدينه علم» و پاسخ به معارضات
معارض 01 : «أنا مدينة العلم و ابوبکر اساسها و عمر حيطانها و عثمان سقفها و عليّ بابها»؛ معارض 02 : «خداوند هيچ چيزي را در سينه من نريخت جز آنکه همانها را در سينه ابوبکر ريختم». معارض ۰۳ : «اگر بعد از من قرار بود کسي نبي باشد همانا عمر است»!بررسی اشکالات بر حديث «مدينه علم»
>قرينه داخلي >قراين خارجي
الفاظ حديث علی مع الحق و الحق مع العلی
اهل کتاب، مبتکر لقب فاروق بر عمر
مبدأ نامگذاري ابوبکر به «صديق» و بررسی یک سند جعلی دیگر
امام علي صديق اکبر و فاروق اعظم
+ نوشته شده در شنبه شانزدهم آذر ۱۳۸۷ ساعت 2:33 توسط روح الله عظامی
|