منظور از صحابه در حدیث اصحابی کالنجوم کیست؟!!!!
مفهوم صحابه
خليل بن احمد فراهيدي ميگويد: «صِحابه: مصدر (صاحبک) و صاحب به معناي نعتي است، ولي در کلام، غالباً به معناي اسمي به کار ميرود».[1] .
راغب اصفهاني ميگويد: «صاحب به معناي ملازم است؛ يعني کسي که ملازم کسي يا چيزي است، خواه مصاحبتش با بدن باشد که اين معناي حقيقي است و در اکثر اوقات استعمال دارد، يا به عنايت و همّت است که اين هم يک نوع مصاحبت است ولو مجازاً...».[2] .
معناي لغوي اين کلمه در قرآن کريم در موارد متعدد به کار رفته که تمام آنها مشترک در معناي معاشرت و ملازمت است.
[1] ترتيب کتاب العين، ص 440.
[2] مفردات راغب، ص 275.
مفهوم اصطلاحي صحابه
درباره مفهوم اصطلاحي صحابه، آراي مختلفي وجود دارد:
1 - صحابي کسي است که با پيامبرصلي الله عليه وآله معاشرت داشته ولو ساعتي.[1] .
2 - صحابي کسي است که معاصر پيامبرصلي الله عليه وآله است هر چند او را نديده باشد.[2] .
3 - صحابي در نظر اصوليين اهل سنت به کسي اطلاق ميشود که پيامبرصلي الله عليه وآله را ملاقات کرده و از خواص او گرديده و او را مدّتي متابعت و همراهي کرده است، به گونهاي که اطلاق لفظ «مصاحبت» درباره او صادق باشد ولي از حيث مقدار مصاحبت اندازهاي ندارد.[3] .
4 - صحابي کسي است که با پيامبرصلي الله عليه وآله مصاحبت طولاني داشته و از او علم اخذ نموده است.[4] .
5 - مطابق نظر شيعه امامي، صحابي کسي است که پيامبرصلي الله عليه وآله را ملاقات نموده و به او ايمان آورده و مسلمان از دنيا رفته است.[5] .
در حقيقت، مدرسه اهل بيتعليهم السلام صحابي را در معناي لغوي آن که همان مصاحبت و ملازمت و معاشرت است به کار ميبرد لکن با قيد ايمان و بقاي بر اسلام تا آخر عمر.
[1] العدة في اصول الفقه، ج 3، ص 988؛ فتح الباري، ج 7، ص 3.
[2] تيسير التحرير، ج 3، ص 67.
[3] الإحکام في اصول الأحکام، ج 2، ص 321.
[4] العدة في اصول الفقه، ج 8، ص 988.
[5] الدراية، ص 120.
آراي مختلف در مورد صحابي
عالمان و مورّخان در مورد صحابه ديگاههاي مختلفي دارند که به برخي از آنها اشاره ميکنيم:
1 - کفر جميع صحابه؛ اين رأي از فرقه کامليه است، که با قرآن و حديث و سيره صحابه و عقل، مخالف است، و شيعه امامي نيز از آن متبرّي است.
2 - رأي شيعه امامي و برخي از اهل سنت؛ به اين معنا که در ميان صحابه افراد مختلفي از عادل و فاسق وجود داشتهاند، از اين رو مجرد مصاحبت با رسول خداصلي الله عليه وآله باعث نميشود که کسي تکويناً عادل گردد.
3 - عدالت جميع صحابه قبل از دخول در فتنه؛ اين رأي از معتزله است، آنان معتقد به فسق کساني هستند که در جنگ با اميرالمؤمنينعليه السلام شرکت کردند.
4 - تأويل و توجيه مواقف صحابه؛ مطابق اين رأي بايد تمام کارهاي صحابه که در ظاهر مخالف با اسلام و ظواهر دين است، توجيه نمود.
5 - عدالت جميع صحابه؛ مطابق اين رأي - که نظر اکثر اهل سنت است - تمام صحابه عادل بوده و با عدالت از دنيا رفتهاند.
براي توضيح بيشتر به بحث «عدالت صحابه» مراجعه شود.