بررسي ادله خلافت ابوبکر

علماي اهل سنت گرچه معتقدند که خلافت ابوبکر با بيعت و شورا تمام شده و اين دو عامل مشروعيت بخشيدن به خلافت او بوده است، ولي از طرف ديگر در صددند که مشروعيت خلافت او را از راه‏هاي ديگر همچون ادله نقلي از آيات قرآن و روايات نيز تثبيت نمايند.

مير سيد شريف جرجاني در «شرح مواقف» بعد از ذکر نصوص ولايت و امامت اميرالمؤمنين‏عليه السلام که شيعه به آن‏ها استدلال کرده مي‏گويد: «اين‏ها نصوصي است که با نصوصي که دلالت بر امامت ابوبکر دارد معارض‏اند... آن‏گاه هر يک از ادله خود بر امامت ابوبکر را ذکر مي‏کند».[1]  ما در صدد برآمده‏ايم تا هر يک از ادله او و ديگران را که بر خلافت ابوبکر استدلال کرده‏اند مورد نظر قرار داده و بررسي نماييم.

[1] شرح مواقف، ج 8، ص 365-363.

 

عدم نص صريح بر خلافت ابوبکر

عدم وجود اجماع بر خلافت ابوبکر

  • >عدم صلاحيت اجماع
  • >عدم تحقق اجماع

بيعت با ابوبکر کاري بدون فکر

عوامل مساعد با خلافت ابوبکر

نقد و بررسي ادله خلافت ابوبکر (فوف العاده مهم کلیک کنید)

  •  >دليل 01:اقلّ جمع سه نفراست و وعده خداوند حقّ بوده و لذا در مورد خلفاي اربعه تحقّق يافته است.
  • >دليل 02:«قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلي قَوْمٍ أُولي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ»مصداق ابوبکر است
  • >دليل 03:اگر امامت ابوبکر باطل مي‏بود هرگز نزد مردم مورد مدح و ستايش قرار نمي‏گرفت؛
  • >دليل 04: «صحابه و علي‏عليه السلام درباره او از تعبير «خليفة رسول اللَّه» استفاده مي‏کردند، کساني که خداوند متعال در حقشان فرمود: «أُولئِکَ هُمُ الصّادِقُونَ».
  • >دليل 05:«اگر امامت حقّ علي‏عليه السلام بود که امت آن را از او سلب کرده لازمه‏اش آن است که اين امت بدترين امت‏ها باشد در حالي که مطابق قرآن، بهترين امّت‏ها است...».
  • >دليل 06: حديث: «اقتدوا بالذين من بعدي ابوبکر و عمر» بر مشروعيت خلافت ابوبکر استدلال مي‏کند، که دلالت بر وجوب اقتدا به ابوبکر و عمر بعد از رسول خداصلي الله عليه وآله دارد.
  • >دليل 07:پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: «الخلافة بعدي ثلاثون عاماً...»، خلافت بعد از من سي سال است...
  • >دليل 08: پيامبرصلي الله عليه وآله ابوبکر را جانشين خود در نماز قرار داد و او را از آن مقام عزل نکرد لذا او بر امامت در نماز بعد از پيامبرصلي الله عليه وآله باقي است
  • >دليل 09:در جنگ بدر پيامبرصلي الله عليه وآله ابوبکر و عمر را نزد خود در «عريش» نگه داشت و نگذاشت که در کارزار جنگ شرکت کنند، اين خود دليل بر آن است که حفظ حضرت به جهت آن بوده که قرار است خليفه بر مسلمين باشند.
  • >دليل 10:زني خدمت رسول خداصلي الله عليه وآله آمد، پيامبر او را امر کرد که دوباره به سوي او باز گردد، زن عرض کرد: اگر آمدم و شما را نيافتم نزد چه کسي بروم؟ پيامبر فرمود: اگر مرا نيافتي نزد ابوبکر برو
  • >دليل 11: پیامبربه عایشه در در مرض مرگ خود فرمود: پدر و برادرت را بخوان تا نامه‏اي بنويسم؛ زيرا مي‏ترسم که کسي آرزويي داشته باشد و بگويد: من اولي و سزاوارترم. و خدا و مؤمنان ابا دارند جز ابوبکر را
  • >دليل 12:از پیامبر پرسید: کدامين شخص نزد تو محبوب‏تر است؟ فرمود: عايشه. عرض کردم: از مردان؟ فرمود: پدرش..