حديث «مدينه علم»
حديث «مدينه علم»
يکي از ادله مرجعيت ديني امام عليعليه السلام بعد از رسول خداصلي الله عليه وآله و عصمت آن حضرتعليه السلام حديث معروف به «مدينه علم» است. اين حديث که در منابع فريقين ذکر شده، مورد توجه خاص علماي شيعه و اهل سنت واقع شده و در مواردي به آن استشهاد شده است. لذا جا دارد که از حيث سند و دلالت آن را مورد بررسي قرار داده و به شبهات آن پاسخ دهيم.
الفاظ حديث مدینه العلم و روایت اباصلت
کسانه که حدیث مدینه العلم را ...
-
کساني که حديث را ارسال مسلم گرفتهاند
-
کساني که تصريح به شهرت يا تواتر حديث نمودهاند
-
و نيز از جمله کساني که به اين حديث استدلال و استشهاد کردهاند؛ عبارتند از:
تصحيح حديث مدینه العلم حاکم نيشابوري
-
>توثيق رجال سند
-
>تساهل در تصحيح
-
>تصحيح حديث به متابعات
-
>تصحيح حديث با شواهد معنوي
-
>تعدد طرق حديث
-
>کثرت طرق حديث
-
>مطابقت حديث با واقع
اعتراف صحابه به اعلميت امام علي
- >اعتراف عمر بن خطاب
-
>اعتراف عبدالله بن مسعود
-
>اعتراف ابن عباس
-
>اعتراف عايشه
-
>اعتراف خزيمة بن ثابت
-
>اعتراف عبدالله بن عياش بن ابي ربيعه
-
>اعتراف معاويه
-
>اعتراف عدهاي از صحابه
-
>گواهي امام علي
-
>اقرار امام حسن
اعتراف تابعين به اعلميت امام علي
-
>سعيد بن مسيب
-
>عطاء
-
>مغيرة بن مقسم
-
>اعلميت امام علي
-
>عصمت امام علي
-
>امام علي واسطه براي رسيدن به علوم پيامبر
-
>امام علي حافظ علوم رسول خدا
-
>وجوب رجوع به امام علي
-
>حديث «انا دار الحکمة و علي بابها»
-
>حديث «انا مدينة الحکمة و علي بابها»
-
>حديث «انا دار العلم و علي بابها»
-
>حديث «انا ميزان العلم و علي کفتاه»
شواهد مضموني حديث «مدينه علم» و پاسخ به معارضات
-
معارض 01 : «أنا مدينة العلم و ابوبکر اساسها و عمر حيطانها و عثمان سقفها و عليّ بابها»؛
-
معارض 02 : «خداوند هيچ چيزي را در سينه من نريخت جز آنکه همانها را در سينه ابوبکر ريختم».
-
معارض ۰۳ : «اگر بعد از من قرار بود کسي نبي باشد همانا عمر است»!
بررسی اشکالات بر حديث «مدينه علم»
+ نوشته شده در چهارشنبه سیزدهم آذر ۱۳۸۷ ساعت 4:38 توسط روح الله عظامی
|