تکذيب متن حديث مدینه العلم
تکذيب متن حديث
ابن تيميه ميگويد: «کذب از متن اين حديث معلوم است!؛ زيرا پيامبر اگر شهر علم است و براي آن يک دروازه است و تنها يک نفر از او علم را تبليغ کند، امر اسلام فاسد خواهد شد. و لذا مسلمانان اتفاق دارند بر اينکه نميشود کسي که از او علم منتشر ميشود تنها يک مبلّغ داشته باشد بلکه واجب است که مبلّغان اهل تواتر باشند تا براي افراد غايب علم حاصل شود؛ زيرا خبر واحد مفيد علم نيست مگر با قراين، و قراين نيز يا منتفي و يا از بيشتر مردم مخفي است، و با اين وضع براي مردم علم به قرآن و سنتهاي متواتر حاصل نخواهد شد».[1] .
پاسخ:
اوّلاً: ممکن است که همين اشکال را کفار نسبت به اسلام و ساير اديان داشته باشند به اين نحو که هر گاه در هر زمان مبلّغ از ناحيه خداوند يک نفر است، باعث ميشود که امر دين و شرايع فاسد شده و باطل گردد؛ زيرا تبليغ از ناحيه خداوند بايد به واسطه جماعت بسياري از انبيا باشد تا خبرشان به حدّ تواتر برسد.
ثانياً: پيامبر به تنهايي براي ابلاغ از جانب خداوند کافي است و به جهت ثبوت حقانيت او احتياج به مشارکت با ديگري در اين امر ندارد. همچنين است در مورد ابلاغ از پيامبرصلي الله عليه وآله به توسط وجود امام اميرالمؤمنينعليه السلام، و لذا احتياج به کسي که شريک او در ابلاغ باشد نيست؛ زيرا ما قطع به حقانيت او در مورد اخباري که از پيامبر نقل ميکند داريم.
ثالثاً: چه کسي گفته که مبلّغ از ناحيه پيامبرصلي الله عليه وآله بايد افراد کثيري باشند که خبرشان مفيد علم از راه تواتر باشد؟ بلکه علماي علم اصول فقه و علم الحديث از اهل سنت همگي عمل به خبر واحد را واجب ميدانند و تنها برخي که قولشان شاذّ است مخالف اين نظرند.
رابعاً: در مورد کسي که از جانب پيامبرصلي الله عليه وآله به جهت تبليغ از ناحيه او براي امت منصوب است، احتياج به نصّ يا دليل است که حقانيت او را به اثبات رساند، و با وجود نصّ يا دليل، احتياج به قراين نيست تا اينکه گفته شود که اين قراين يا منتفي است و يا اينکه از اکثر مردم مخفي است، بلکه خبر اين شخص به سبب وجود نصّ بر او مفيد علم است. اين معنا در مورد امام عليعليه السلام ثابت است.
[1] منهاج السنة، ج 4، ص 138.