اشکال در عصمت امام علي

ابن تيميه همچنين مي‏گويد: «و اگر بگوييد: اين يک نفر معصومي است که علم به خبر او حاصل مي‏شود. در جواب مي‏گوييم: در مرتبه اول بايد علم به عصمت او حاصل کنيم، و عصمت او به مجرد خبر خودش ثابت نمي‏شود؛ زيرا موجب دور است. و به اجماع نيز ثابت نمي‏شود؛ زيرا اجماعي در مورد عصمت او وجود ندارد. و نزد اماميه هنگامي اجماع حجت است که در ميان آن‏ها امام معصوم باشد. در اين صورت بازگشت سخن به اثبات عصمت او به مجرد ادعاي خود اوست. در نتيجه اگر عصمت او به حق است بايد از راه ديگري غير از خبر او به اثبات رسد، و اگر براي شهر علم راهي به جز علي نباشد عصمت او و ساير امور دين به اثبات نخواهد رسيد».[1] .

پاسخ:

اوّلاً: از خود حديث «مدينه علم» استفاده عصمت امام علي‏عليه السلام شده است. و اين حديث از طرق ديگر غير از طريق امام علي‏عليه السلام نيز نقل شده است.

ثانياً: عصمت امام علي‏عليه السلام را مي‏توان از آيات همچون آيه تطهير و روايات ديگر همچون حديث ثقلين نيز به اثبات رسانيد.

ثالثاً: مقصود از «مدينه علم» که امام علي‏عليه السلام دروازه آن است، علم دين و معارف الهي است. پيامبرصلي الله عليه وآله در مرتبه سابق به اصحاب خود گوشزد کرده که خودش شهر علم و امام علي‏عليه السلام دروازه آن است و هر کس مي‏خواهد به معارف الهي به طور عموم برسد بايد از راه امام علي‏عليه السلام وارد شود. اين خبر را مردم شنيدند و براي ديگران به طور تواتر نقل کردند. پس بايد در مسائل ديني براي رسيدن به سنت واقعي پيامبرصلي الله عليه وآله به امام علي‏عليه السلام رجوع کرد.

رابعاً: مي‏توان عصمت امام علي‏عليه السلام را به خبر خودش به اثبات رسانيد؛ زيرا اين خبر او مجرد از قرينه نبوده بلکه مقرون به معجزات آشکار و متواتري بوده که موجب علم به عصمت او شده است، و لذا به اين جهت دور نخواهد بود.

خامساً: گرچه نزد اماميه، اجماع به اعتبار دخول معصوم حجت است، ولي يکي از افراد مجمعين شخص رسول خداصلي الله عليه وآله در مورد عصمت حضرت علي‏عليه السلام هست و در عصمت رسول اکرم‏صلي الله عليه وآله هيچ کس شک ندارد. و نيز در ميان مجمعين امام حسن و امام حسين‏عليهما السلام نيز هست، که عصمت اين دو به دلايل قطعي ديگر غير از اجماع به اثبات رسيده است و نيز از جمله مجمعين ساير ائمه اهل بيت‏عليهم السلام هستند که عصمت آن‏ها با ادله قطعي به اثبات رسيده است.

  [1] منهاج السنة، ج 4، ص 138.