تصريح به صحت حديث

حديث شريف را مضافاً به اين‏که جماعت زيادي از علماي اهل سنت نقل کرده‏اند، نزد جماعتي از آن‏ها نيز از حيث سند صحيح است، که مي‏توان از ميان آن‏ها به افراد زير اشاره کرد:

1 - تصريح به صحت از جانب حاکم نيشابوري در «المستدرک علي الصحيحين».

2 - تصريح به صحت از جانب ذهبي در «تلخيص المستدرک».

3 - حافظ طبراني که خود تصريح به حسن بودن سند حديث کرده است.

تصحيح حديث

حديث مورد بحث را مي‏توان مطابق نقل برخي از علماي اهل سنت تصحيح نمود. که از آن جمله مي‏توان به سندهاي زير اشاره کرد:

1 - سند ترمذي در «الجامع الصحيح»؛ او گرچه حديث را غريب شمرده است، ولي بنابر نقل علماي اهل سنت غريب ترمذي قابل احتجاج است. و از طرف ديگر ممکن است که حکم به غريب بودن آن به جهت آن است که متنش با عقايد او سازگاري ندارد؛ زيرا در متن حديث، امام علي‏عليه السلام محور حق و حقيقت معرفي شده است.

2 - سند حديث ابويعلي موصلي که تمام راويان آن نزد اهل سنت ثقه هستند.

3 - سند هيثمي در «مجمع الزوائد»؛ زيرا گرچه او در ذيل حديث مي‏گويد: «در سند آن سعد بن شعيب است که من او را نمي‏شناسم و بقيه رجال آن رجال صحيح‏اند»، ولي به قول علامه اميني‏رحمه الله اين مردي را که هيثمي نمي‏شناسد سعيد بن شعيب حضرمي است که به جهت تحريفي که به سعد شده براي او مجهول واقع شده است. و سعيد بن شعيب مورد اعتبار و وثوق نزد اهل سنت است. شمس الدين ابراهيم جوزاني مي‏گويد: «او شيخ صالح و صدوق است».[1] .

[1] تهذيب التهذيب، ج 4، ص 42؛ خلاصة الکمال، ج 1، ص 382، رقم 2479.