تصریح و تصحیح حدیث علی مع الحق
تصريح به صحت حديث
حديث شريف را مضافاً به اينکه جماعت زيادي از علماي اهل سنت نقل کردهاند، نزد جماعتي از آنها نيز از حيث سند صحيح است، که ميتوان از ميان آنها به افراد زير اشاره کرد:
1 - تصريح به صحت از جانب حاکم نيشابوري در «المستدرک علي الصحيحين».
2 - تصريح به صحت از جانب ذهبي در «تلخيص المستدرک».
3 - حافظ طبراني که خود تصريح به حسن بودن سند حديث کرده است.
تصحيح حديث
حديث مورد بحث را ميتوان مطابق نقل برخي از علماي اهل سنت تصحيح نمود. که از آن جمله ميتوان به سندهاي زير اشاره کرد:
1 - سند ترمذي در «الجامع الصحيح»؛ او گرچه حديث را غريب شمرده است، ولي بنابر نقل علماي اهل سنت غريب ترمذي قابل احتجاج است. و از طرف ديگر ممکن است که حکم به غريب بودن آن به جهت آن است که متنش با عقايد او سازگاري ندارد؛ زيرا در متن حديث، امام عليعليه السلام محور حق و حقيقت معرفي شده است.
2 - سند حديث ابويعلي موصلي که تمام راويان آن نزد اهل سنت ثقه هستند.
3 - سند هيثمي در «مجمع الزوائد»؛ زيرا گرچه او در ذيل حديث ميگويد: «در سند آن سعد بن شعيب است که من او را نميشناسم و بقيه رجال آن رجال صحيحاند»، ولي به قول علامه امينيرحمه الله اين مردي را که هيثمي نميشناسد سعيد بن شعيب حضرمي است که به جهت تحريفي که به سعد شده براي او مجهول واقع شده است. و سعيد بن شعيب مورد اعتبار و وثوق نزد اهل سنت است. شمس الدين ابراهيم جوزاني ميگويد: «او شيخ صالح و صدوق است».[1] .
[1] تهذيب التهذيب، ج 4، ص 42؛ خلاصة الکمال، ج 1، ص 382، رقم 2479.