تنافي بين روايات
تنافي بين روايات
ظاهر برخي از روايات اشاره به آمدن سيزده خليفه بعد از پيامبرصلي الله عليه وآله دارد، اين روايات نه تنها مورد اعراض و بيتوجهي اماميه قرار گرفته، بلکه با روايات معتبر ديگر که امامان را در دوازده نفر منحصر کرده منافات دارد. مضافاً به اينکه آن روايات مشکل سندي و دلالي دارد. اينک به بررسي آنها ميپردازيم:
پاسخ:
1 - همانگونه که اشاره شد هيچ يک از علماي شيعه ادّعاي چنين مطلبي را ننموده است که امامان سيزده نفرند، جز هبة اللَّه بن احمد، از نوادگان عَمْري که نجاشي درباره او نقل ميکند: او همصحبت و هممجلس ابي الحسين بن ابي شيبه علوي زيدي بوده و براي او کتاب تأليف نموده است. او امامان را سيزده نفر دانسته و زيد بن علي بن حسين را نيز جزو آنان به شمار آورده است. و در اين مدعي به روايتي از سليم تمسک کرده که قابل توجيه است.
شيخ محمّد تقي تستري ميگويد: «ظاهر اين است که هبة اللَّه بن احمد شخصي امامي است که اهل ورع و تقوا نميباشد. او به جهت جلب توجّه ابن ابي شيبه زيدي، زيد بن علي بن الحسين را نيز در ضمن دوازده امام مندرج کرده است...».[1] .
2 - رواياتي که برخي از کج فهمها از آنها امامت سيزده امام را فهميدهاند برخي از آنها از سوء تعبيير راويان حديث است همانگونه که در روايت سليم چنين آمده: پيامبرصلي الله عليه وآله به عليعليه السلام فرمود: تو و دوازده نفر از اولادت امامان به حقّ ميباشيد. مشخص است که در تعبير به دوازده امام، اميرالمؤمنين نيز داخل است.
3 - در کتاب سليم بن قيس هلالي بيش از بيست حديث است که دلالت دارد بر اينکه امامان دوازده نفرند، و لذا بايد اين يک روايت را که ظهور بدوي در عدد سيزده دارد توجيه نمود.
4 - احتمال زياد نيز ميرود که اينگونه روايات چه در کتاب سليم و يا کافي از اشتباه نسّاخ باشد؛ زيرا سليم بن قيس و کليني هر دو از داعيان به دوازده امام بودهاند و اعتقادي به امامي غير از اين دوازده نفر نداشتهاند.
5 - جالب توجّه اينکه تمام کساني که اين گونه احاديث را نقل کردهاند؛ همانند کليني و مشايخ و شاگردانش آنها را در باب احاديث دوازده خليفه آوردهاند، و اين خود دليل بر آن است که آنها معتقدند: اين روايات قابل جمع با روايات دوازده خليفه است و لذا هيچ گونه تنافي بين اين دو دسته روايات وجود ندارد.
6 - همه احاديث سيزده خليفه مشکل ضعف سندي دارد و لذا هيچ يک از آنها قابل اعتماد نيست؛ خصوصاً آنکه خلاف ضرورت و اجماع شيعه دوازده امامي است.
7 - برخي از روايات سيزده خليفه در متون حديثي ديگر با الفاظ صحيح و خالي از اشکال نقل شده است، و لذا به جهت مطابقت با روايات صحيحه و مشهوره و متواتره دوازده خليفه، آن الفاظ ديگر را بايد اخذ نمود.
[1] قاموس الرجال، ج 9، ص 300.