عيد غدير در اسلام

از جمله اموري که موجب جاودانگي داستان غدير گشته و مفاد آن را ثابت و محقّق ساخته است، عيد قرار گرفتن آن است. روز غدير، عيد به شمار آمده و روز و شب آن همراه با عبادت و خشوع و جشن و نيکي به ضعيفان و توسعه بر خود و خانواده قرار گرفته است و مردم در اين جشن، لباس‏هاي خوب و زينت‏هاي خود را مي‏پوشند.

هرگاه مردم به اين گونه امور گرايش داشته باشند، در پي عوامل آن رفته، از راويان آن جستجو کرده و به سرودن اشعار و نقل کردن آن مي‏پردازند و اين گونه در هر دوره‏اي، همه ساله توجّه نسل‏ها به آن معطوف مي‏شود و همواره سندهاي واقعه و متون و اخبار مربوط به آن خوانده مي‏شود و ماندگار مي‏گردد. در رابطه با عيد غدير از دو جهت بحث است:

 عدم اختصاص به شيعه

مبدأ عيد غدير

 

عدم اختصاص به شيعه

اين عيد، تنها به شيعه مربوط نيست، هر چند که شيعه، دلبستگي خاصّي نسبت به آن دارد. فرقه‏هاي ديگر مسلمين هم در عيد گرفتن غدير، با شيعه شريکند. و بزرگاني از غير شيعه در فضيلت اين روز و عيد بودنش به خاطر تعيين امير المؤمنين‏عليه السلام به مقام والاي ولايت از سوي حضرت رسول‏صلي الله عليه وآله سخناني ابراز کرده‏اند؛ چرا که اين موسم، موسم شادماني هواداران حضرت علي‏عليه السلام است؛ چه او را به عنوان جانشين بلا فصل پيامبرصلي الله عليه وآله بدانند، چه چهارمين خليفه.

بيروني در «الآثار الباقية» روز غدير خم را از روزهايي مي‏داند که اهل اسلام آن را از اعياد به حساب آورده‏اند.[1] .

ابن طلحه شافعي مي‏گويد: «روز غدير خم، امير المؤمنين‏عليه السلام آن را در شعر خود ذکر کرده و آن روز عيد و موسم به حساب مي‏آيد، زيرا آن روز وقتي است که رسول خداصلي الله عليه وآله او را به اين منزلت منصوب کرده و بر ساير خلائق برتري داده است».[2] .

و نيز مي‏گويد: «هر معنايي که اثباتش ممکن است و لفظ مولي براي رسول خداصلي الله عليه وآله بر آن دلالت داشته باشد، حضرت‏صلي الله عليه وآله آن را براي علي‏عليه السلام قرار داده است، و اين مرتبه‏اي است بلند، و منزلتي است عظيم، و درجه‏اي است عالي، و مکانتي است رفيع، که پيامبرصلي الله عليه وآله حضرت علي‏عليه السلام را به آن اختصاص داده است. و لذا آن روز، روز عيد و موسم سرور براي اولياي الهي گشته است».[3] .

از کتب تاريخ، استفاده مي‏شود که امّت اسلامي در شرق و غرب، در عيد بودن آن متّفق‏اند و مصريان و مغربيان و عراقيان، به جايگاه آن اعتنا و اهتمام داشته‏اند. و روز غدير نزد آنان به عنوان روزي مشخّص براي نماز، دعا، خطبه و مديحه‏سرايي مشهور بوده است، و نامگذاري اين روز به عيد، مورد اتفاق بوده است.[4] .

ابن خلّکان مي‏گويد: «پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله هنگام بازگشت از مکّه در حجّة الوداع، وقتي به غدير خم رسيد، ميان خود و علي‏عليه السلام عقد برادري بست و او را براي خود، همچون هارون براي حضرت موسي‏عليه السلام دانست و فرمود: «خدايا! کساني که ولايت او را پذيرا شدند دوست بدار و کساني که تحت سلطه ولايت او نرفته و با او دشمني ورزيدند دشمن بدار، و يارانش را ياور باش و خوار کنندگانش را خوار کن». و شيعه را به اين روز، دلبستگي خاصّي است.[5] .

سخنِ ابن خلّکان را مسعودي تأييد کرده است، آنجا که مي‏گويد: فرزندان حضرت علي‏عليه السلام و شيعيان او اين روز را بزرگ مي‏دارند.[6] .

ثعالبي نيز پس از آن‏که شب غدير را از شب‏هاي مشهور نزد امّت شمرده است مي‏نويسد: «و اين، شبي است که فردايش پيامبر خداصلي الله عليه وآله در غدير خم، بر فراز جهاز شتران خطبه خواند و فرمود: «من کنت مولاه فعليّ مولاه...»، و شيعيان، اين شب را گرامي داشته، به احياء و عبادت مي‏پردازند».[7] .

[1] الآثار الباقية في القرون الخالية، ص 334.

[2] مطالب السؤول، ص 53.

[3] همان، ص 56.

[4] وفيات الاعيان، ابن خلکان، ج 1، ص 60 و ج 2، ص 223.

[5] همان.

[6] التنبيه و الإشراف، مسعودي، ص 221.

[7] ثمار القلوب، ثعالبي، ص 511.

 

مبدأ عيد غدير

با مراجعه به تاريخ پي مي بريم که مبدأ اين عيد بزرگ به عصر پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله باز مي‏گردد. مبدأ آن زماني بود که پيامبرصلي الله عليه وآله در صحراي غدير خم حضرت علي‏عليه السلام را به امامت و ولايت از جانب خداوند منصوب کرد. در آن روز هر مؤمني بدين جهت مسرور شد. و لذا نزد حضرت علي‏عليه السلام آمده و بر او تبريک گفتند. از جمله کساني که او را تبريک گفتند عمر و ابوبکر بود که قبلاً به آن اشاره کرديم. و نيز به جهت تبريک و بزرگداشت اين واقعه افرادي از قبيل حسان بن ثابت، قيس بن سعد بن عباده انصاري و ديگران اين واقعه را به شعر درآوردند.