پيام‏هاي غدير

برخي در اين زمان با طرح «کاربردي کردن غدير» در صدد پياده کردن پيام‏هاي «غدير» در جامعه اسلامي‏اند. اينک جا دارد اين موضوع به طور دقيق موشکافي و بررسي شده که «غدير خم» چه پيام‏هايي داشته است؟ آيا پيام‏هاي آن اختصاص به عصر رسول‏صلي الله عليه وآله و بعد از وفات او داشته يا قابل اجرا و پياده شدن تا روز قيامت است؟ اينک به برخي نکته‏ها و پيام‏هاي غدير که برپايي جشن‏ها سبب يادآوري و ابلاغ آن به مردم مي‏شود مي‏پردازيم:

1 - بعد از هر پيامبري احتياج به شخصيتي معصوم است که در خطّ او بوده و ادامه دهنده راه و تبيين کننده مرام آن پيامبر است، و لااقل در حدّ حفظ کيان و مجموعه شريعت، نگهبان و پاسدار دين باشد، همان‏گونه که رسول خداصلي الله عليه وآله براي بعد از خود جانشيني را در اين امر معيّن نمود، و در اين زمان اين شخص امام مهدي‏عليه السلام است.

2 - جانشينان پيامبران بايد از جانب خداوند منصوب شده و توسط پيامبر معيّن و معرفي گردند، همان‏گونه که پيامبرصلي الله عليه وآله براي خود جانشين معيّن کرد؛ زيرا مقام امامت مقامي الهي است و هر امامي بايد از جانب خداوند به طور خاص و عام بر اين سمت منصوب گردد.

3 - يکي از پيام‏هاي غدير مسأله رهبري و صفات و خصوصيات او است، هر کس نمي‏تواند رهبر و جانشين پيامبرصلي الله عليه وآله در جامعه اسلامي باشد، رهبر بايد کسي همانند حضرت علي‏عليه السلام باشد که در خط پيامبر بوده و مجري فرمان و دستورات او باشد وگرنه بر مردم است که با او بيعت نکنند. در نتيجه: مسأله غدير با مسأله سياسي اسلام گره خورده است.

ما در کشور يمن مشاهده مي‏کنيم که از اواسط قرن چهارم به بعد مسأله جشن‏هاي غدير مطرح بوده و هر سال در روز غدير خم آن صحنه عظيم را به نمايش مي‏گذارند و مردم آن روز تجديد خاطر کرده و با وضعيت و شرايط رهبري در جامعه نبوي آشنا مي‏شوند. گرچه در سال‏هاي اخير حکومت وقت پي به آثار و پيام‏هاي مهمّ آن برده و شديداً با برپايي آن مقابله کرده است و حتي هر سال تعدادي به جهت اصرار براي برپايي آن کشته مي‏شوند، ولي مردم در برپايي آن مصمّم‏اند، و اين به جهت آثار و برکات و پيامدهاي اين قضيه در جامعه اسلامي است.

4 - غدير يک پيام هميشگي دارد و آن اين‏که الگوي جامعه اسلامي و رهبر و مقتداي آن بعد از پيامبرصلي الله عليه وآله بايد حضرت علي‏عليه السلام و امثال او از امامان معصوم باشند. آنان کساني هستند که بر ما ولايت و سلطه دارند و ما بايد با تقرب و نزديکي به آن بزرگواران تحت سلطه تکوين و تشريع آنان قرار گرفته تا از برکات فيض وجودشان بهره‏مند شويم.

5 - غدير و برپايي جشن‏هاي آن نمادي از تشيّع است، و در حقيقت واقعه غدير اعلام اين پيام است که بايد هميشه با حقّ که بر محوريّت حضرت علي‏عليه السلام و اولاد او است پيمان بست تا به پيروزي نايل شد.

6 - نکته و پيام ديگري که از واقعه غدير استفاده مي‏شود اين‏که انسان بايد در ابلاغ حق و حقيقت اصرار ورزيده و از بيان آن کوتاه نيايد؛ زيرا پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله گرچه مي‏دانست مردم بعد از وفاتش به سفارشات او عمل نخواهند کرد، ولي حجت را بر مردم تمام کرده و در هيچ موقعيت مناسب خصوصاً در حجة الوداع و در غدير خم از بيان حق و پافشاري بر آن کوتاه نيامد.

7 - يکي ديگر از پيام‏هاي غدير که تا روز قيامت باقي است مسأله مرجعيت ديني اهل بيت‏عليه السلام است، و لذا پيامبرصلي الله عليه وآله در همين ايّام بود که حديث «ثقلين» را بيان کرده و مردم را به رجوع به اهل بيت معصومش براي اخذ شريعت خود رهنمون ساخت.

8 - يکي ديگر از پيام‏هاي غدير آن است که در برخي از مواقع به جهت حفظ مصلحت و در نظر گرفتن مصلحت اهمّ بايد از مصلحت مهم گذشت و آن را فداي مصلحت اهمّ نمود. حضرت علي‏عليه السلام با آن‏که از جانب خداوند سبحان و با ابلاغ رسول گرامي اسلام‏صلي الله عليه وآله به مقام خلافت و رهبري جامعه اسلامي منصوب شد، ولي هنگامي که مقابله و جنگ و خونريزي به جهت به دست آوردن حق خود را به صلاح و مصلحت اسلام و مسلمين نديد، تنها به موعظه و تذکّر و اتمام حجّت و اظهار مظلوميّت خود اکتفا کرد تا اسلام محفوظ بماند؛ زيرا به طور حتم اگر حضرت علي‏عليه السلام غير از آنچه انجام داد، عمل مي‏نمود فاجعه‏اي بزرگ بر اسلام و مسلمين وارد مي‏شد که جبران‏پذير نبود. و اين درسي براي امّت اسلامي تا روز قيامت است، که گاهي بايد به جهت حفظ مصلحت اهم از امر مهم گذشت.

9 - اکمال دين و اتمام نعمت و رضايت خداوند سبحان در بيان حق و حقيقت و اتمام حجت بر مردم است، همان‏گونه که در آيه «اکمال» به آن اشاره شده است.

10 - براي تبليغ و بيان حق بايد اعلان عمومي کرده و مخفي‏کاري ننمود، همان‏گونه که پيامبرصلي الله عليه وآله در حجة الوداع به جهت ابلاغ امر ولايت اعلان عمومي نمود، و نيز قبل از پراکنده شدن مردم در ملأ عام ولايت را ابلاغ نمود.

11 - مسأله خلافت و جانشيني و رهبري صحيح امت اسلامي در رأس امور است و هيچ‏گاه نبايد معطّل گردد، همان‏گونه که رسول خداصلي الله عليه وآله با وجود آن‏که در مدينه مرض خطرناکي وارد شده و گروه زيادي را زمين‏گير ساخته بود، ولي به جهت ابلاغ امر ولايت به اين مشکل توجهي نکرده سفر خود را انجام داد و در آن سفر موضوع ولايت و جانشيني و رهبري بعد از خود را به مردم ابلاغ نمود.

12 - موضوع رهبري صحيح در جامعه اسلامي به منزله شالوده و روح اسلام و شريعت است و در صورتي که ابلاغ نگردد رکن و ستون فقرات جامعه اسلامي از هم متلاشي خواهد شد. لذا قرآن در اين باره خطاب به پيامبرش مي‏فرمايد: «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»؛[1]  «و اگر چنين نکني رسالت پروردگارت را نرسانده‏اي.»

[1] مائده ۶۷