حديث غدیر از طريق ثقات نقل نشده است
حديث از طريق ثقات نقل نشده است
ابن حزم ميگويد: «و اما حديث (من کنت مولاه فعليّ مولاه) هرگز از طريق ثقات نرسيده و صحيح نيست».[1] .
پاسخ:
اولاً: قبلاً اشاره کرديم که بسياري از علماي اهل سنت تصريح به صحّت اين حديث نمودهاند.
ثانياً: وي کسي است که تمام فقهاي عصرش اتفاق بر گمراه بودن او داشته و عوام را از نزديک شدن به او باز داشتهاند.[2] .
ثالثاً: او آرايي دارد که از آنها استفاده ميشود شخصي است متعصّب و حتي نسبت به حضرت عليعليه السلام عناد و بغض و کينه دارد.
او در کتاب خود «المحلّي» ميگويد: «بين هيچ يک از امت خلافي نيست که عبدالرحمن بن ملجم، علي را نکشت مگر با تأويل، و اجتهادش او را به اين نتيجه رساند، و اين چنين حساب کرده بود که کارش صحيح است».[3] .
در حالي که بسياري از علماي اهل سنت از پيامبر اکرمصلي الله عليه وآله نقل کردهاند که خطاب به حضرت عليعليه السلام فرمود: «قاتل تو شقيترين از آخرين است». و در تعبيري ديگر فرمود: «شقيترين مردم است». و در تعبيري ديگر آمده است: شقيترين اين امت است، همانگونه که پي کننده شتر صالح شقيترين قوم ثمود است».[4] .
و در خبري ديگر از پيامبرصلي الله عليه وآله نقل شده که خطاب به حضرت عليعليه السلام فرمود: «آيا تو را خبر دهم به شديدترين مردم از حيث عذاب در روز قيامت؟ حضرت عرض کرد: خبر ده مرا اي رسول خداصلي الله عليه وآله. آنگاه فرمود: همانا شديدترين مردم از حيث عذاب در روز قيامت پي کننده شتر ثمود است، و کسي که محاسنت را به خون سرت سيراب خواهد کرد.[5] .
و نيز فرمود: «قاتل تو شبيه يهود، بلکه خود يهود است».[6] .
امام عليعليه السلام روزي خطاب به ابن ملجم کرد و فرمود: «من تو را از شرورترين خلق خدا ميبينم».[7] .
چگونه ميتوان ابن ملجم را مجتهد ناميد در حالي که امام واجب الاطاعه خود را به قتل رسانده است؟ مگر پيامبرصلي الله عليه وآله خروج بر امام مسلمين را همانند خروج از جماعت مسلمين ندانسته و حکم به قتل او نکرده است.[8] .
ابن حزم کسي است که قاتل عمار - ابو الغاديه يسار بن سبع سلمي - را نيز اهل تأويل و مجتهد ميداند که در اين عملش داراي يک اجر است. و ميگويد: اين عمل همانند کشتن عثمان نيست؛ زيرا کشتن عثمان جاي اجتهاد نيست.[9] .
در صورتي که ابوالغاديه از مجاهيل دنيا به حساب ميآيد و هيچ کس او را تعريف و توثيق نکرده است.
اين چه نوع اجتهادي است که در مقابل نصوص صريح کرده است؟ مگر پيامبر اکرمصلي الله عليه وآله مطابق احاديث صحيح السند خطاب به عمّار نفرمود: «تو را گروه ظالم خواهند کشت».[10] .
مگر پيامبرصلي الله عليه وآله در حق او نفرمود: «هر گاه مردم اختلاف کردند، فرزند سميّه (عمار) با حق است».[11] .
مگر پيامبرصلي الله عليه وآله نفرمود: «بار خدايا قريش به عمار ولع دارد، همانا قاتل عمار و برنده لباس او در آتش است».[12] .
[1] الفِصَل، ج 4، ص 224.
[2] لسان الميزان، ج 4، ص 229، رقم 5737.
[3] المحلّي، ج 10، ص 482.
[4] مسند احمد، ج5، ص326، ح17857؛ خصائص نسائي، ص162؛ مستدرک حاکم، ج3، ص151، ح4679 و...
[5] عقد الفريد، ج 4، ص 155.
[6] کنز العمال، ج 13، ص 195، ح 36582.
[7] تاريخ طبري، ج 5، ص 145؛ کامل ابن اثير، ج 2، ص 435.
[8] صحيح مسلم، کتاب الامارة.
[9] الفصل، ج 4، ص 161.
[10] الاصابة، ج 2، ص 512، رقم 5704.
[11] المعجم الکبير، ج 10، ص 96، ح 10071.
[12] مستدرک حاکم، ج 3، ص 437، ح 5661.