حديث از طريق ثقات نقل نشده است

ابن حزم مي‏گويد: «و اما حديث (من کنت مولاه فعليّ مولاه) هرگز از طريق ثقات نرسيده و صحيح نيست».[1] .

پاسخ:

اولاً: قبلاً اشاره کرديم که بسياري از علماي اهل سنت تصريح به صحّت اين حديث نموده‏اند.

ثانياً: وي کسي است که تمام فقهاي عصرش اتفاق بر گمراه بودن او داشته و عوام را از نزديک شدن به او باز داشته‏اند.[2] .

ثالثاً: او آرايي دارد که از آن‏ها استفاده مي‏شود شخصي است متعصّب و حتي نسبت به حضرت علي‏عليه السلام عناد و بغض و کينه دارد.

او در کتاب خود «المحلّي» مي‏گويد: «بين هيچ يک از امت خلافي نيست که عبدالرحمن بن ملجم، علي را نکشت مگر با تأويل، و اجتهادش او را به اين نتيجه رساند، و اين چنين حساب کرده بود که کارش صحيح است».[3] .

در حالي که بسياري از علماي اهل سنت از پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله نقل کرده‏اند که خطاب به حضرت علي‏عليه السلام فرمود: «قاتل تو شقي‏ترين از آخرين است». و در تعبيري ديگر فرمود: «شقي‏ترين مردم است». و در تعبيري ديگر آمده است: شقي‏ترين اين امت است، همان‏گونه که پي کننده شتر صالح شقي‏ترين قوم ثمود است».[4] .

و در خبري ديگر از پيامبرصلي الله عليه وآله نقل شده که خطاب به حضرت علي‏عليه السلام فرمود: «آيا تو را خبر دهم به شديدترين مردم از حيث عذاب در روز قيامت؟ حضرت عرض کرد: خبر ده مرا اي رسول خداصلي الله عليه وآله. آن‏گاه فرمود: همانا شديدترين مردم از حيث عذاب در روز قيامت پي کننده شتر ثمود است، و کسي که محاسنت را به خون سرت سيراب خواهد کرد.[5] .

و نيز فرمود: «قاتل تو شبيه يهود، بلکه خود يهود است».[6] .

امام علي‏عليه السلام روزي خطاب به ابن ملجم کرد و فرمود: «من تو را از شرورترين خلق خدا مي‏بينم».[7] .

چگونه مي‏توان ابن ملجم را مجتهد ناميد در حالي که امام واجب الاطاعه خود را به قتل رسانده است؟ مگر پيامبرصلي الله عليه وآله خروج بر امام مسلمين را همانند خروج از جماعت مسلمين ندانسته و حکم به قتل او نکرده است.[8] .

ابن حزم کسي است که قاتل عمار - ابو الغاديه يسار بن سبع سلمي - را نيز اهل تأويل و مجتهد مي‏داند که در اين عملش داراي يک اجر است. و مي‏گويد: اين عمل همانند کشتن عثمان نيست؛ زيرا کشتن عثمان جاي اجتهاد نيست.[9] .

در صورتي که ابوالغاديه از مجاهيل دنيا به حساب مي‏آيد و هيچ کس او را تعريف و توثيق نکرده است.

اين چه نوع اجتهادي است که در مقابل نصوص صريح کرده است؟ مگر پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله مطابق احاديث صحيح السند خطاب به عمّار نفرمود: «تو را گروه ظالم خواهند کشت».[10] .

مگر پيامبرصلي الله عليه وآله در حق او نفرمود: «هر گاه مردم اختلاف کردند، فرزند سميّه (عمار) با حق است».[11] .

مگر پيامبرصلي الله عليه وآله نفرمود: «بار خدايا قريش به عمار ولع دارد، همانا قاتل عمار و برنده لباس او در آتش است».[12] .

 

[1] الفِصَل، ج 4، ص 224.

[2] لسان الميزان، ج 4، ص 229، رقم 5737.

[3] المحلّي، ج 10، ص 482.

[4] مسند احمد، ج5، ص326، ح17857؛ خصائص نسائي، ص162؛ مستدرک حاکم، ج3، ص151، ح4679 و...

[5] عقد الفريد، ج 4، ص 155.

[6] کنز العمال، ج 13، ص 195، ح 36582.

[7] تاريخ طبري، ج 5، ص 145؛ کامل ابن اثير، ج 2، ص 435.

[8] صحيح مسلم، کتاب الامارة.

[9] الفصل، ج 4، ص 161.

[10] الاصابة، ج 2، ص 512، رقم 5704.

[11] المعجم الکبير، ج 10، ص 96، ح 10071.

[12] مستدرک حاکم، ج 3، ص 437، ح 5661.