اولي و سزاوارتر در محبت
اولي و سزاوارتر در محبت
زعبي در اعتراضي ديگر ميگويد: «شيعه بعد از آنکه (مولي) را به معناي اولي گرفتند آن را به «تصرّف» نسبت داده و آن کلمه را به معناي اولي به تصرف معنا کردهاند، چرا ارتباط آن را به محبّت ندادهاند؟».[1] .
پاسخ:
اولاً: در قرآن کلمه «مولي» در معناي «متصرف در امر» به کار رفته است. خداوند متعال ميفرمايد: «وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ».[2] فخر رازي در تفسير خود «مولي» را به معناي آقا و متصرّف معنا کرده است.[3] .
نيشابوري نيز در ذيل آيه «ثُمَّ رُدُّوا إِلَي اللَّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ»،[4] کلمه «مولي» را به معناي متصرف گرفته، ميگويد: «آنان در دنيا تحت تصرفات موالي باطل بودهاند».[5] .
ثانياً: ثابت شد که «مولي» به معناي متولّي امر به کار رفته است و فرقي بين متولّي و متصرّف نيست.
ثالثاً: کلمه «مولي» به معناي «مليک» آمده، و معناي آن همان متصرف در امور است.
رابعاً: در جاي خود به اثبات رسانديم که حديث غدير با معناي محبّت سازگاري ندارد، و تنها معناي مناسب با آن «متصرف در امور» و «متولّي» است.
[1] البيّنات.
[2] سوره حج، آيه 78.
[3] تفسير رازي، ج 23، ص 74.
[4] سوره انعام، آيه 62.
[5] تفسير نيشابوري، ج 7، ص 128.