امامت باطني نه ظاهري
امامت باطني نه ظاهري
برخي ميگويند: مقصود از «ولايت» در حديث غدير، ولايت باطني است نه ظاهري که مرادف با حکومت داري و خلافت و سرپرستي عموم مسلمين باشد، و با اين توجيه در صدد جمع بين ولايت حضرت اميرعليه السلام و خلافت سه خليفه قبل ميباشند.
پاسخ:
اولاً: اگر بنا است که اين گونه کلمات حمل بر خلاف ظاهر شود، بايد نبوّت را نيز اين گونه بتوان حمل کرد؛ در حالي که قطعاً باطل است.
ثانياً: به چه دليل خلافت اين سه خليفه ثابت شده تا در صدد جمع بين حقانيّت خلافت آنان و حديث غدير برآيند؟
ثالثاً: اين تفسير، خلاف ظاهر کلمه «مولي» و ولايت است؛ زيرا معنايي که از ظاهر آن به دست ميآيد، همان سرپرستي در ظاهر است.
رابعاً: ما معتقديم که «ولايت» در حديث غدير و ديگر احاديث، همان ولايت کبراي الهي است که از شؤونات آن، حاکميت سياسي و مرجعيّت ديني است.
+ نوشته شده در شنبه یازدهم آبان ۱۳۸۷ ساعت 6:40 توسط روح الله عظامی
|