امامت باطني نه ظاهري

برخي مي‏گويند: مقصود از «ولايت» در حديث غدير، ولايت باطني است نه ظاهري که مرادف با حکومت داري و خلافت و سرپرستي عموم مسلمين باشد، و با اين توجيه در صدد جمع بين ولايت حضرت اميرعليه السلام و خلافت سه خليفه قبل مي‏باشند.

پاسخ:

اولاً: اگر بنا است که اين گونه کلمات حمل بر خلاف ظاهر شود، بايد نبوّت را نيز اين گونه بتوان حمل کرد؛ در حالي که قطعاً باطل است.

ثانياً: به چه دليل خلافت اين سه خليفه ثابت شده تا در صدد جمع بين حقانيّت خلافت آنان و حديث غدير برآيند؟

ثالثاً: اين تفسير، خلاف ظاهر کلمه «مولي» و ولايت است؛ زيرا معنايي که از ظاهر آن به دست مي‏آيد، همان سرپرستي در ظاهر است.

رابعاً: ما معتقديم که «ولايت» در حديث غدير و ديگر احاديث، همان ولايت کبراي الهي است که از شؤونات آن، حاکميت سياسي و مرجعيّت ديني است.