مولي به معناي محبوب

برخي مثل ابن حجر مکي و شاه ولي اللَّه دهلوي مي‏گويند: مراد به «مولي» در حديث غدير «محبوب» است؛ يعني هر کس که من محبوب اويم اين علي نيز محبوب اوست.

پاسخ:

اولاً: اين ادّعايي بدون دليل است؛ زيرا با مراجعه به کتب لغت به اين نتيجه مي‏رسيم که هيچ يک از لغويين اين معنا را براي کلمه «مولي» ذکر نکرده‏اند.

ثانياً: اين معنا با معناي متبادر از حديث بدون قرينه سازگاري ندارد.

ثالثاً: اين معنا با قراين موجود در روايت؛ خصوصاً قرينه صدر حديث «الست اولي بکم من انفسکم» سازگاري ندارد.

رابعاً: اگر مقصود پيامبر از اين حديث اين احتمال است، پس چرا افرادي همچون معاويه و عايشه و طلحه و زبير و عمرو بن عاص و امثال آن‏ها با حضرت علي‏عليه السلام به جنگ برخاسته و با او مخالفت کردند؟ آيا معاويه نبود که لعن حضرت را در مأذنه‏ها علني کرد؟ و...

خامساً: اين معنا خلاف آن چيزي است که صحابه از حديث غدير فهميده‏اند، و لذا حسّان بن ثابت در شعر خود از قول پيامبرصلي الله عليه وآله مي‏گويد: «و رضيت من بعدي اماماً و هادياً»، و راضي شدم از بعد خود که علي‏عليه السلام امام و هادي باشد.