اشکال اجتماع دو متصرف
اشکال اجتماع دو متصرف
محمود زعبي ميگويد: «اگر دلالت حديث غدير بر ولايت و اولي به تصرف و سرپرستي را قبول کنيم لازم ميآيد که در يک زمان و عصر دو متصرف مطلق و سرپرست بر مسلمانان وجود داشته باشد، و اين داراي محذورات بسياري است».[1] .
پاسخ:
اولاً: از حديث غدير استفاده ولايت و سرپرستي و اولي به تصرّف براي حضرت عليعليه السلام استفاده ميشود، ولي در زمان حيات رسول خداصلي الله عليه وآله تصرفات حضرت عليعليه السلام در طول تصرفات رسول خداصلي الله عليه وآله است؛ يعني در غياب حضرتصلي الله عليه وآله او متصرف در امور است.
ثانياً: اشکال و محذوري در اجتماع دو ولايت نيست، و اگر محذوري باشد در اجتماع دو تصرف است، و ثبوت ولايت مستلزم فعليّت تصرّف نيست.
ثالثاً: محذور اجتماع دو متصرّف در صورتي است که هر يک از تصرفات با يکديگر مخالف باشد در حالي که پيامبرصلي الله عليه وآله و حضرت عليعليه السلام هيچ گونه اختلافي در تصرّف نداشتند.
رابعاً: عمده ولايت حضرت عليعليه السلام و فعليّت آن بعد از وفات رسول خداصلي الله عليه وآله است.
[1] البينات.