شبهه اشتراک در لفظ
شبهه اشتراک در لفظ
شيخ عبدالعزيز دهلوي نيز ميگويد: «و نيز لفظ (وليّ) از الفاظ مشترک است و چه دليلي است که آن را بايد حمل بر خصوص اولي به تصرف نمود».[1] .
پاسخ:
اولاً: متبادر از لفظ «وليّ» همانگونه که در بحث از حديث غدير گفته شد معناي اوّل به تصرف و امامت و سرپرستي است مثل اينکه گفته ميشود: «وليّ قاصر پدر اوست» يعني سرپرست او پدرش ميباشد.
ثانياً: در اين حديث، پيامبرصلي الله عليه وآله ولايت بعد از خودش را منحصر بر حضرت عليعليه السلام کرده است، و ميدانيم که ولايت به معناي محبت و نصرت منحصر به يک شخص خاص نيست و براي همه مؤمنان ثابت است.
ثالثاً: با در نظر گرفتن شأن صدور اين روايت از پيامبرصلي الله عليه وآله درباره حضرت عليعليه السلام پي ميبريم که اين حديث مربوط به معناي سرپرستي و اولي به تصرف بودن اوست؛ زيرا همانگونه که در متن حديث آمده، بريده از حضرت عليعليه السلام به جهت تصرف در غنائم جنگي بدون اذن پيامبرصلي الله عليه وآله شکايت داشته که پيامبرصلي الله عليه وآله درباره حضرتعليه السلام اين تعبير را آورده است، و اين با معناي اولي به تصرف سازگاري دارد.
شاهد اين توجيه اينکه در روايتي که احمد بن حنبل در اين باره به سند صحيح نقل کرده چنين آمده است: «يا بريدة! الست اولي بالمؤمنين من انفسهم؟ قلت: بلي يا رسول اللَّه. قال: من کنت مولاه فعليّ مولاه»؛[2] «اي بريده! آيا من اولي به مؤمنان از خودشان نيستم؟ گفتم: آري. حضرت فرمود: هرکه من مولاي اويم پس عليّ مولاي اوست».
[1] تحفه اثناعشريه، ص 211.
[2] مسند احمد، ج 5، ص 347؛ مستدرک حاکم، ج 3، ص 110.