راويان حديث «دار»
راويان حديث «دار» از صحابه
واقعه «دار» را گروهي از صحابه نقل کردهاند؛ از قبيل:
1 - امير المؤمنين علي بن ابي طالبعليه السلام.
2 - يکي از اصحاب رسول خداصلي الله عليه وآله.
3 - براء بن عازب انصاري.
4 - ابو رافع مولي رسول اللَّهصلي الله عليه وآله.
5 - عبداللَّه بن عباس.
6 - قيس بن سعد بن عباده انصاري.
7 - ابوبکر بن ابيقحافه.
8 - عمر بن خطّاب.
راويان حديث «دار» با سند طبري
گروهي از مورخين شيعه و سنّي واقعه «دار» را با همان سند طبري نقل کردهاند؛ از قبيل:
1 - ذهبي.[1] .
2 - قوشچي حنفي.[2] .
3 - محمّد حسنين هيکل.[3] .
4 - شيخ مفيدرحمه الله.[4] .
5 - شيخ طوسيرحمه الله.[5] .
6 - ابن طاووسرحمه الله.[6] .
7 - شيخ حرّ عامليرحمه الله.[7] .
و ديگران.
[1] تاريخ الذهبي، ص 144و145.
[2] شرح تجريد، ص 401.
[3] حياة محمّدصلي الله عليه وآله، ص 104، چاپ اول.
[4] الإرشاد، ج 1، ص 49.
[5] تلخيص الشافي، ج 2، ص 57.
[6] الردّ علي العثمانية، ص 129.
[7] اثبات الهداة، ج 1، ص 255، رقم 327.
کساني که مضمون واقعه را نقل کردهاند
برخي از مورخين اهل سنت نيز همين مضمون را نقل کردهاند؛ از قبيل:
1 - ابن اثير.[1] .
2 - طبري.[2] .
3 - ابن کثير دمشقي.[3] .
4 - ابو الفداء.[4] .
5 - حلبي.[5] .
6 - زيني دحلان.[6] .
7 - ابن ابي الحديد.[7] .
8 - ابوجعفر اسکافي.[8] .
9 - نووي.[9] .
10 - خازن.[10] .
11 - بغوي.[11] .
12 - ابن کثير.[12] .
13 - ابن عساکر.[13] .
14 - متقي هندي.[14] .
15 - حاکم حسکاني.[15] .
16 - نسائي.[16] .
17 - گنجي شافعي.[17] .
18 - زرندي حنفي.[18] .
19 - هيثمي.[19] .
20 - حموئي.[20] .
21 - سيوطي.[21] .
22 - جرجي زيدان.[22] .
23 - احمد بن حنبل.[23] .
24 - حاکم نيشابوري.[24] .
25 - سبط بن جوزي.[25] .
26 - ابن سعد.[26] .
27 - کاندهلوي حنفي.[27] .
و ديگران.
علامه امينيرحمه الله ميگويد: «حديث عشيره را تعداد زيادي از امامان و حافظان حديث از فريقين در صحاح و مسانيد نقل کردهاند. و تعدادي نيز که به قول و فکر آنها توجه ميشود بعد از نقل از کنار آن گذشتهاند، بدون آنکه هيچ گونه اعتراضي در سند يا متن آن داشته باشند. و مورخان اسلامي و ديگران نيز آن را مورد قبول قرار دادهاند و در نوشتههاي تاريخي خود به عنوان واقعه مسلم پذيرفتهاند. و لذا در سلک شعر و نثر آوردهاند».
از اينجا به خوبي کينه و حقد و نصب و عداوت ابن تيميه نسبت به امام عليعليه السلام و شيعيان او دانسته ميشود؛ زيرا او درباره حديث «دار» ميگويد: «اين حديث در هيچ يک از کتابهاي مسلمانان وجود ندارد، نه در صحاح و نه در مسانيد و سنن و مغازي و تفسير».[28] با بيان و ادله و سندهايي که آورديم ما بطلان و کذب گفتار او به دست آمد.
[1] الکامل، ج 2، ص 62.
[2] الکامل، ج 2، ص 62.
[3] البداية و النهاية، ج 3، ص 39.
[4] تاريخ ابو الفداء، ج 1، ص 224.
[5] السيرة الحلبية، ج 1، ص 322.
[6] حاشيه السيرة الحلبية.
[7] شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 211.
[8] النقض علي العثمانية و الجاحظ، ص 244.
[9] مراح لبيد، ج 2، ص 118.
[10] تفسير خازن، ج 3، ص 127.
[11] معالم التنزيل در حاشيه تفسير خازن، ج 3، ص 121.
[12] تفسير القرآن العظيم، ج 3، ص 351.
[13] تاريخ دمشق، ج 1، ص 87.
[14] کنز العمال، ج 15، ص 115.
[15] شواهد التنزيل، ج 1، ص 371و372.
[16] خصائص امير المؤمنينعليه السلام، ص 205.
[17] کفاية الطالب، ص 205.
[18] نظم درر السمطين، ص 83.
[19] مجمع الزوائد، ج 8، ص 302.
[20] فرائد السمطين، ج 1، ص 86.
[21] ترتيب جمع الجوامع، ج 6، ص 392؛ الدرّ المنثور، ج 5، ص 97.
[22] تاريخ التمدن الحديث، ج 1، ص 31.
[23] المسند، ج 1، ص 189.
[24] المستدرک علي الصحيحين، ج 3، ص 123.
[25] تذکرة الخواص، ص 44.
[26] الطبقات الکبري، ج 1، ص 187.
[27] حياة الصحابة، ج 1، ص 81.
[28] منهاج السنة، ج 4، ص 80.