راويان حديث «دار» از صحابه

واقعه «دار» را گروهي از صحابه نقل کرده‏اند؛ از قبيل:

1 - امير المؤمنين علي بن ابي طالب‏عليه السلام.

2 - يکي از اصحاب رسول خداصلي الله عليه وآله.

3 - براء بن عازب انصاري.

4 - ابو رافع مولي رسول اللَّه‏صلي الله عليه وآله.

5 - عبداللَّه بن عباس.

6 - قيس بن سعد بن عباده انصاري.

7 - ابوبکر بن ابي‏قحافه.

8 - عمر بن خطّاب.

 

 راويان حديث «دار» با سند طبري

گروهي از مورخين شيعه و سنّي واقعه «دار» را با همان سند طبري نقل کرده‏اند؛ از قبيل:

1 - ذهبي.[1] .

2 - قوشچي حنفي.[2] .

3 - محمّد حسنين هيکل.[3] .

4 - شيخ مفيدرحمه الله.[4] .

5 - شيخ طوسي‏رحمه الله.[5] .

6 - ابن طاووس‏رحمه الله.[6] .

7 - شيخ حرّ عاملي‏رحمه الله.[7] .

و ديگران.

[1] تاريخ الذهبي، ص 144و145.

[2] شرح تجريد، ص 401.

[3] حياة محمّدصلي الله عليه وآله، ص 104، چاپ اول.

[4] الإرشاد، ج 1، ص 49.

[5] تلخيص الشافي، ج 2، ص 57.

[6] الردّ علي العثمانية، ص 129.

[7] اثبات الهداة، ج 1، ص 255، رقم 327.

 

کساني که مضمون واقعه را نقل کرده‏اند

برخي از مورخين اهل سنت نيز همين مضمون را نقل کرده‏اند؛ از قبيل:

1 - ابن اثير.[1] .

2 - طبري.[2] .

3 - ابن کثير دمشقي.[3] .

4 - ابو الفداء.[4] .

5 - حلبي.[5] .

6 - زيني دحلان.[6] .

7 - ابن ابي الحديد.[7] .

8 - ابوجعفر اسکافي.[8] .

9 - نووي.[9] .

10 - خازن.[10] .

11 - بغوي.[11] .

12 - ابن کثير.[12] .

13 - ابن عساکر.[13] .

14 - متقي هندي.[14] .

15 - حاکم حسکاني.[15] .

16 - نسائي.[16] .

17 - گنجي شافعي.[17] .

18 - زرندي حنفي.[18] .

19 - هيثمي.[19] .

20 - حموئي.[20] .

21 - سيوطي.[21] .

22 - جرجي زيدان.[22] .

23 - احمد بن حنبل.[23] .

24 - حاکم نيشابوري.[24] .

25 - سبط بن جوزي.[25] .

26 - ابن سعد.[26] .

27 - کاندهلوي حنفي.[27] .

و ديگران.

علامه اميني‏رحمه الله مي‏گويد: «حديث عشيره را تعداد زيادي از امامان و حافظان حديث از فريقين در صحاح و مسانيد نقل کرده‏اند. و تعدادي نيز که به قول و فکر آن‏ها توجه مي‏شود بعد از نقل از کنار آن گذشته‏اند، بدون آن‏که هيچ گونه اعتراضي در سند يا متن آن داشته باشند. و مورخان اسلامي و ديگران نيز آن را مورد قبول قرار داده‏اند و در نوشته‏هاي تاريخي خود به عنوان واقعه مسلم پذيرفته‏اند. و لذا در سلک شعر و نثر آورده‏اند».

از اينجا به خوبي کينه و حقد و نصب و عداوت ابن تيميه نسبت به امام علي‏عليه السلام و شيعيان او دانسته مي‏شود؛ زيرا او درباره حديث «دار» مي‏گويد: «اين حديث در هيچ يک از کتاب‏هاي مسلمانان وجود ندارد، نه در صحاح و نه در مسانيد و سنن و مغازي و تفسير».[28]  با بيان و ادله و سندهايي که آورديم ما بطلان و کذب گفتار او به دست آمد.

[1] الکامل، ج 2، ص 62.

[2] الکامل، ج 2، ص 62.

[3] البداية و النهاية، ج 3، ص 39.

[4] تاريخ ابو الفداء، ج 1، ص 224.

[5] السيرة الحلبية، ج 1، ص 322.

[6] حاشيه السيرة الحلبية.

[7] شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 211.

[8] النقض علي العثمانية و الجاحظ، ص 244.

[9] مراح لبيد، ج 2، ص 118.

[10] تفسير خازن، ج 3، ص 127.

[11] معالم التنزيل در حاشيه تفسير خازن، ج 3، ص 121.

[12] تفسير القرآن العظيم، ج 3، ص 351.

[13] تاريخ دمشق، ج 1، ص 87.

[14] کنز العمال، ج 15، ص 115.

[15] شواهد التنزيل، ج 1، ص 371و372.

[16] خصائص امير المؤمنين‏عليه السلام، ص 205.

[17] کفاية الطالب، ص 205.

[18] نظم درر السمطين، ص 83.

[19] مجمع الزوائد، ج 8، ص 302.

[20] فرائد السمطين، ج 1، ص 86.

[21] ترتيب جمع الجوامع، ج 6، ص 392؛ الدرّ المنثور، ج 5، ص 97.

[22] تاريخ التمدن الحديث، ج 1، ص 31.

[23] المسند، ج 1، ص 189.

[24] المستدرک علي الصحيحين، ج 3، ص 123.

[25] تذکرة الخواص، ص 44.

[26] الطبقات الکبري، ج 1، ص 187.

[27] حياة الصحابة، ج 1، ص 81.

[28] منهاج السنة، ج 4، ص 80.