خلافت در بين اهل بيت پيامبر

برخي مي‏گويند: حديث «دار» دلالت بر وصايت و خلافت حضرت علي‏عليه السلام در بين اهل بيت پيامبر دارد نه خلافت بعد از رسول خداصلي الله عليه وآله بر عموم مسلمانان.

پاسخ:

اولاً: اين احتمال خلاف اجماع مرکب است؛ زيرا هر کس که قائل است به اين‏که امام علي‏عليه السلام جانشين رسول خدا در اهل بيت او است معتقد به خلافت عامه است و هر کس که خلافت در محدوده اهل بيت را قبول ندارد در مورد عموم را نيز قبول ندارد، احتمال و قول سوم خلاف اجماع مرکب است. و کلمه «فيکم» که در حديث آمده دلالت بر اختصاص به خلافت در اهل بيت پيامبر ندارد؛ زيرا اجماع است بر عدم فرق بين عشيره پيامبر و غير آن، و نيز منجرّ به اجتماع عام و خليفه خاص مي‏شود که هيچ کس به آن قائل نيست.

ثانياً: به قرينه صدر حديث که پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: «من يؤازرني علي هذا الامر» که مقصود، امر نبوت و رسالت است، خلافت و وصايت نيز در شأن رسالت خواهد بود که به طور حتم با معناي امامت و رهبري و هدايت عموم مسلمين سازگاري دارد.