عدم اعتبار خلافت صبي
عدم اعتبار خلافت صبي
برخي ميگويند: از آنجا که حضرت عليعليه السلام در آن سن بالغ نبوده و خلافت براي بالغ است، لذا استخلاف او ارزشي ندارد.
پاسخ:
اوّلاً: وقتي شخص پيامبرصلي الله عليه وآله امام عليعليه السلام را وصيّ براي بعد از خودش قرار داد تا جانشين او در تمام شؤوناتش گردد ديگر جاي چه اعتراضي است؟
ثانياً: هيچ کس در خلافة اللّهي شخصي، بلوغ را شرط نکرده است؛ زيرا خداوند متعال در مورد حضرت يحييعليه السلام فرمود: «وَآتَيْناهُ الْحُکْمَ صَبِيّاً»؛[1] «ما به او در سنين کودکي حکم [نبوّت] داديم.» و نيز حضرت عيسيعليه السلام در گهواره فرمود: «إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْکِتابَ وَجَعَلَنِي مبارکاً...»؛[2] «همانا من بنده خدايم که به من کتاب عطا فرموده و مرا پيامآور و مبارک قرار داد.»
از اينجا استفاده ميشود که در رسيدن شخص به کمالات و مقامات، هرگز بلوغ يا شرط سنّي خاصّي اعتبار نيست.
ثالثاً: اين اشکال در حقيقت اجتهاد در مقابل نصّ و يا به تعبير ديگر اعتراض به رسول خداصلي الله عليه وآله است؛ زيرا پيامبر فرمود: تو برادر و وصي و جانشين من هستي. ديگر بعد از اين نصّ جاي اعتراض نيست. از همين نصّ استفاده ميشود که بلوغ در خلافت شرط نيست.
[1] سوره مريم، آيه 12.
[2] سوره مريم، آيه 30.