عدم اعتبار خلافت صبي

برخي مي‏گويند: از آنجا که حضرت علي‏عليه السلام در آن سن بالغ نبوده و خلافت براي بالغ است، لذا استخلاف او ارزشي ندارد.

پاسخ:

اوّلاً: وقتي شخص پيامبرصلي الله عليه وآله امام علي‏عليه السلام را وصيّ براي بعد از خودش قرار داد تا جانشين او در تمام شؤوناتش گردد ديگر جاي چه اعتراضي است؟

ثانياً: هيچ کس در خلافة اللّهي شخصي، بلوغ را شرط نکرده است؛ زيرا خداوند متعال در مورد حضرت يحيي‏عليه السلام فرمود: «وَآتَيْناهُ الْحُکْمَ صَبِيّاً»؛[1]  «ما به او در سنين کودکي حکم [نبوّت] داديم.» و نيز حضرت عيسي‏عليه السلام در گهواره فرمود: «إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْکِتابَ وَجَعَلَنِي مبارکاً...»؛[2]  «همانا من بنده خدايم که به من کتاب عطا فرموده و مرا پيام‏آور و مبارک قرار داد.»

از اينجا استفاده مي‏شود که در رسيدن شخص به کمالات و مقامات، هرگز بلوغ يا شرط سنّي خاصّي اعتبار نيست.

ثالثاً: اين اشکال در حقيقت اجتهاد در مقابل نصّ و يا به تعبير ديگر اعتراض به رسول خداصلي الله عليه وآله است؛ زيرا پيامبر فرمود: تو برادر و وصي و جانشين من هستي. ديگر بعد از اين نصّ جاي اعتراض نيست. از همين نصّ استفاده مي‏شود که بلوغ در خلافت شرط نيست.

 

[1] سوره مريم، آيه 12.

[2] سوره مريم، آيه 30.