دلالت «حديث منزلت»
دلالت «حديث منزلت»
در اين حديث شريف پيامبر اکرمصلي الله عليه وآله منزلت حضرت عليعليه السلام را به منزله هارون نزد موسي قرار داده است. حال بايد ببينيم که منزلت هارون نزد موسيعليه السلام چيست؟
قرآن در اين باره از زبان حضرت موسيعليه السلام نقل ميکند که به خداوند عرض کرد: «وَاجْعَلْ لِي وَزِيراً مِنْ أَهْلِي - هارُونَ أَخِي - اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي - وَأَشْرِکْهُ فِي أَمْرِي»؛[1] «و قرار بده براي من وزيري از اهلم. هارون را که برادر من است. به واسطه او کمر مرا محکم کن و او را شريک در امرم قرار بده.»
خداوند درخواست حضرت موسيعليه السلام را برآورده کرد و در جواب درخواست او فرمود: «قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَکَ يا مُوسي»؛[2] «اي موسي! خواسته تو برآورده شد.»
مطابق اين آيات، منزلت هارون نزد موسي همان وزارت و خلافت و جانشيني حضرت موسي و مشارکت در امر او است. پيامبر اسلامصلي الله عليه وآله با گفتار سابقش در «حديث منزلت» جميع منازل هارون نزد موسي؛ از جمله خلافت را به امام عليعليه السلام از جانب خداوند عطا کرد، به جز نبوّت، و اين استثنا خود دليل بر عموم منزلتها براي حضرت عليعليه السلام است.
از اين حديث نکاتي را ميتوان استفاده نمود:
1 - دلالت حديث بر امامت و خلافت اميرالمؤمنينعليه السلام.
2 - دلالت حديث بر لزوم اطاعت از امام عليعليه السلام.
3 - دلالت حديث بر افضليت امام عليعليه السلام بر ساير صحابه.
4 - دلالت حديث بر عصمت امام عليعليه السلام.
[1] سوره طه، آيات 32-29.
[2] سوره طه، آيه 36.
امامت و وصايت هارون
ميرخواند - مورّخ معروف - ميگويد: «... همانا موسي امامت و خلافت را به هارون تفويض کرد، و مقرّر ساخت که اين مقام در نسل او و ذريّهاش باقي بماند، و بر اين مطلب تمام بنياسرائيل را شاهد گرفت، و مخالفت او و اولادش را بر مردم حرام نمود و خون مخالفين آنها را حلال کرد».[1] .
[1] روضة الصفا، بخش اخبار موسي و هارون.