تحريف در حديث

اهل سنت، هنگامي که مشاهده کردند اين حديث از سند تامّي برخوردار بوده،دلالت آن نيز تمام است، لذا در صدد نوعي تحريف در آن برآمده و مضمون آن را براي ديگران نيز جعل کردند. تا خلفاي خود را از اين مقام بي‏نصيب نکنند.

اين تحريف به انحاي مختلف صورت پذيرفت:

 >تحريف در مشبه به

>تحريف در مشبه

 

تحريف در مشبه به

برخي از نواصب در صدد تحريف در مشبه به برآمدند و به جاي هارون کلمه «قارون» را به کار بردند، تا امام علي‏عليه السلام را شبيه قارون جلوه دهند.

ابن عساکر دمشقي شافعي در ترجمه «حريز بن عثمان» از اسماعيل بن عيّاش نقل مي‏کند که گفت: از حريز بن عثمان شنيدم که مي‏گفت: اين چيزي را که مردم از رسول خداصلي الله عليه وآله نقل مي‏کنند که پيامبرصلي الله عليه وآله خطاب به علي‏عليه السلام فرمود: «انت منّي بمنزلة هارون من موسي» حق است ولي شنونده اشتباه کرده است. به او گفتم: پس صحيح آن چيست؟ گفت: صحيح آن اين گونه بوده است: «انت منّي بمنزلة قارون من موسي»  به او گفتم: از چه کسي حديث را اين گونه روايت مي‏کني؟ گفت: از وليد بن عبدالملک شنيدم که بر بالاي منبر اين گونه حديث را قرائت مي‏کرد.

پاسخ:

اولاً: مطابق تمام رواياتي که در کتب حديثي، حتّي صحيحين آمده، کلمه «هارون» به کار رفته است.

ثانياً: تنها حريز روايت را اين گونه از وليد بن عبدالملک نقل مي‏کند. کسي که از دشمنان اهل بيت‏عليهم السلام خصوصاً امام علي‏عليه السلام است.

ثالثاً: حريز بن عثمان کسي است که مطابق آنچه در ترجمه و شرح حال او در کتب اهل سنت نقل شده، ناصبي است.

يحيي بن صالح وحاظي مي‏گويد: از من سؤال شد که چرا از حريز بن عثمان حديث نمي‏نويسي؟ گفتم: چگونه از کسي روايت بنويسم که با او هفت سال نماز صبح را خواندم در حالي که نديدم از مسجد خارج شود جز آن‏که هفتاد بار در هر روز لعن علي مي‏کرد.

ابوحفص مي‏گويد: حريز بن عثمان حمله‏هاي زيادي بر علي‏عليه السلام داشت، و او را بر منابر لعن مي‏نمود و به صراحت مي‏گفت: من او را به جهت کشتن پدرانم دوست ندارم.[1] .

[1] ر.ک: مختصر تاريخ دمشق، ترجمه حريز بن عثمان.

 

تحريف در مشبه

برخي ديگر «حديث منزلت» را در ناحيه مشبه تحريف کردند؛ يعني به جاي «علي‏عليه السلام» ابوبکر و عمر را گذاردند، و با جعل حديث، آن دو را به منزله هارون نزد موسي دانستند.

خطيب بغدادي از طاهري و او از ابوالقاسم علي بن حسين بن علي بن زکريا، و او از ابوجعفر محمد بن جرير طبري، و او از بشر بن دحيه، و او از قزعة بن سويد، و او از ابن ابي مليکه و او از ابن عباس نقل کرده که پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: «ابوبکر و عمر نزد من به منزله هارون نزد موسي است».[1] .

پاسخ:

1 - اين متن در هيچ يک از صحاح و مسانيد و سنن و ساير کتب مهم و معتبر اهل سنت نيامده است، بلکه در آن کتب تنها حديث «عليّ منّي بمنزلة هارون من موسي» ذکر شده است.

2 - حديث فوق از حيث سند ضعيف است؛ زيرا قزعة بن سويد مطابق رأي احمد، مضطرب الحديث، و مطابق نظر ابن معين، ضعيف است. و ابي حاتم رازي مي‏گويد: به او احتجاج نمي‏شود.[2] .

و ابن حجر از ابوداوود و نسائي و عنبري نقل کرده که او ضعيف است.[3] .

و ذهبي در «لسان الميزان» نقل کرده که: قزعه حديث منکري دارد که از ابن ابي مليکه نقل کرده است.[4] .

نفر ديگر که در اين سند متهم است، بشر بن دحيه مي‏باشد. ذهبي مي‏گويد: گويا او اين حديث را افترا بسته است.[5] .

نفر ديگر علي بن حسن شاعر است که ابن حجر در شرح حال او مي‏گويد: علي بن زکرياي شاعر از محمد بن جرير طبري خبر دروغي را نقل کرده که خودش متهم به جعل آن است و متن آن اين است که: «ابوبکر منّي بمنزلة هارون من موسي».[6] .

3 - مطابق نظر عده‏اي از علماي اهل سنت و حديث شناس از آن‏ها، اين روايت جعلي است که از آن جمله مي‏توان از ابن عدي، ابن جوزي، ذهبي و ابن حجر عسقلاني نام برد.

ابن جوزي بعد از نقل حديث جعلي مي‏گويد: «اين حديثي غير صحيح است که متهم به جعل آن علي بن حسن شاعر مي‏باشد...».[7] .

ابن حجر نيز در ترجمه بشر بن دحيه، بعد از نقل حديث جعلي مي‏گويد: ذهبي اين حديث را از مجعولات و دروغ‏هاي بشر دانسته است. و قزعه هم کسي به حساب نمي‏آيد.

[1] تاريخ بغداد، ج 11، ص 384؛ کنز العمال، ج 11، ص 567.

[2] الجرح و التعديل، ج 7، ص 139.

[3] تهذيب التهذيب، ج 8، ص 336.

[4] ميزان الاعتدال، ج 3، ص 390.

[5] پيشين.

[6] لسان الميزان، ج 4، ص 219.

[7] العلل المتناهية، ج 1، ص 199.