آيا همان طور كه يهوديان از مسيحيان بيزارند شيعيان نيز از اسلام بيزارند؟
سؤال: آيا همان طور كه يهوديان از مسيحيان بيزارند شيعيان نيز از اسلام بيزارند؟
جواب: صاحب كتاب العقد الفريد مى گويد(1):
شيعه، يهود اين امّت است; زيرا همان گونه كه يهوديان از مسيحيان بيزارند شيعيان نيز از اسلام بيزارند ، و با آن دشمنى مىورزند.
در پاسخ به اين تهمت ناروا مى گوئيم:
چگونه مى توان اين سخن گزنده و دردناك را پذيرفت در حالى كه در قرآن مجيد آمده است : (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ ا لْبَرِيَّةِ)(2)]همانا كسانى كه ايمان آوردند واعمال صالح انجام دادند، بهترين مخلوقات خدايند [واز پيامبر(صلى الله عليه وآله) پيرامون اين آيه چنين وارد شده است كه خطاب به على(عليه السلام) فرمود: «هم أنت وشيعتك»(3) ]آنان (خير البريّة) تو وشيعيانت هستيد[؟!
و چگونه آن را بپذيرد در حالى كه پيامبر امين(صلى الله عليه وآله) در روايتى خطاب به على(عليه السلام) مى فرمايد : «أنت وشيعتُك في الجنّة»(4)] تو و شيعيانت در بهشت هستيد[؟!
و نيز مى فرمايد : «إذا كان يوم القيامة دُعي الناس بأسمائهم وأسماء اُمّهاتهم إلاّ هذا ـ يعنى عليّاً ـ وشيعته ; فإنّهم يُدعَون بأسمائهم وأسماء آبائهم لصحّة ولادتهم»(5)] در روز قيامت مردم با نامهاى خويش و نامهاى مادرانشان خوانده مى شوند ، مگر اين شخص ـ يعنى على ـ و شيعيانش كه با نامهاى خود و نامهاى پدرانشان خوانده مى شوند ; زيرا ولادتشان پاك و صحيح است[ .
و نيز فرموده است: «يا علىّ! إنّ الله قد غفرلك ، ولذرّيّتك ، ولوُلدك ولأهلك ، وشيعتك ، ولمحبّي شيعتك»(6)] اى على! به راستى كه خداوند تو و ذرّيّه ، و فرزندان و خانواده و شيعيان و دوستداران شيعيان تو را بخشيده است[ .
و نيز فرموده است : «إنّك ستقدم على الله أنت وشيعتك راضين مرضيّين»(7) ] (اى على!) تو به زودى بر خداوند وارد مى شوى در حالى كه تو و شيعيانت از خداوند راضى بوده و او نيز از شما راضى است[.
و فرموده است: «أنت أوّل داخل الجنّة من اُمّتي، وأنّ شيعتك على منابر من نور ، مسرورون مبيضّة وجوههم حولي ، أشفع لهم فيكونون غداً في الجنّة جيراني»(8)]تو نخستين كسى هستى كه وارد بهشت مى شوى و شيعيانت بر منبرهايى از نور قرار داشته ، و سپيدرو پيرامون من هستند ، آنان را شفاعت مى كنم و فرداى قيامت در بهشت همسايه من هستند[ .
و فرموده است:«أناالشجرة ، وفاطمة فرعها ، وعلىٌّ لقاحها ، والحسن و الحسين ثمرتها ، وشيعتنا ورقها ، وأصل الشجرة في جنّة عدن وسائر ذلك في سائر الجنّة»]من درخت هستم ، و فاطمه شاخه آن ، و على لقاح آن ، و حسن و حسين ثمره آن ، و شيعيان برگهاى آن ، ريشه و اصل اين درخت در بهشت عدن قرار دارد و ديگر بخشهاى آن در بخشهاى ديگر بهشت است[ .
و فرموده است:«إنّ هذا ـ يعني عليّاً ـ وشيعته هم الفائزون يوم القيامة»(9)] همانا على و شيعيانش در روز قيامت رستگار و ظفرمندند[.
و در خطبه اى فرموده است:«أيّها الناس من أبغضنا ـ أهل البيت ـ حشره الله يوم القيامة يهوديّاً ، مُثّل لي اُمّتي في الطين فمرّ بي أصحاب الرايات فاستغفرت لعلىّ وشيعته»(10) ]اى مردم! هر كس بُغض ما اهل بيت را در دل داشته باشد خداوند وى را در روز قيامت يهودى محشور خواهد كرد ; امّت من آنگاه كه در عالم طين (قبل از صورت گرفتنشان در عالَم طينت و ذر) بودند براى من متمثّل و مجسّم شدند و صاحبان پرچم ها (گروههاى گوناگون)(11) از برابر من عبور كردند و من در آنجا براى على و شيعيانش طلب مغفرت كردم[ .
و فرموده است:«شفاعتي لاُمّتي ، من أحبّ أهل بيتي ، وهم شيعتي»(12)]شفاعت من ويژه آن گروه از امّت من است كه اهل بيت مرا دوست مى دارند، و آنانند شيعيان من[.(13)
1 ـ العقد الفريد 1 : 269 ]2 / 104[ .
2 ـ بيّنة : 7 .
3 ـ تفسیر جامع البیان، 30: 146]مج 15/ج، 30/264[
4 ـ تاريخ بغداد 12 : 289 .
5 ـ مروج الذهب 2 : 51 ]3/7[ .
6 ـ الصواعق : 96 و 139 و 140 ]161 و 232 و 235[ .
7 ـ نهايه ابن اثير 3 : 276 ]4/106[ .
8 ـ مجمع الزوائد 9 : 131 ; كفاية الطالب : 135 ]ص 265 ، باب 62[ .
9 ـ المناقب : 66،ص 111، ح 120؛ ص265 ، ح 247 و تذكرة السبط : 31 ]ص 54[ .
10ـ مجمع الزوائد 9 : 172 .
11ـ ]شايد اشاره است به اينكه : هر گروهى را با امام آنها و كسى كه عَلَم دار و پرچم بدست و پيشتاز آنان است ، مشاهده كرد ; چنان كه در روز قيامت نيز چنين است : (يَوْمَ نَدْعُواْ كُلَّ أُنَاس بِإِمَامِهِمْ)«(به ياد آوريد) روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان مى خوانيم»; إسراء/71[ .
12ـ تاريخ خطيب 2 : 146 .
13ـ شفیعی شاهرودی، گزیده ای جامع از الغدیر، ص 268.