صحت حديث

حديث مباهله را مي‏توان از طرق مختلف تصحيح کرد:

 >وجود حديث در صحاح

>تصريح به صحت حديث

>تصريح به تواتر حديث

>تصريح به عدم خلاف

>تصريح به وثاقت راويان

>ارسال مسلم دانستن حديث

 

وجود حديث در صحاح

- وجود حديث در صحيح مسلم

- وجود حديث در صحيح ترمذي

 

تصريح به صحت حديث

- تصريح ترمذي به صحت حديث

- تصريح حاکم نيشابوري به صحت حديث با وجود شرط شيخين، بخاري و مسلم.

- تصريح ذهبي به صحت حديث در «تلخيص المستدرک.»

- تصريح قاضي ايجي به صحت؛

او مي‏گويد: «... مراد از (أَنْفُسَنا) خود پيامبر نيست؛ زيرا انسان خودش را دعوت نمي‏کند، بلکه مراد به آن عليّ‏عليه السلام است، و اخبار صحيح و روايات ثابته نزد اهل نقل دلالت مي‏کند بر اين‏که پيامبرصلي الله عليه وآله عليّ‏عليه السلام را براي اين مقام دعوت کرد. و به طور حتم نفس علي همان نفس محمّد حقيقتاً نيست بلکه مراد مساوات در فضل و کمال است، تنها فضيلت نبوّت استثنا مي‏شود و اين‏که (أَنْفُسَنا) در بقيه کمالات حجّت است. پس عليّ‏عليه السلام با پيامبرصلي الله عليه وآله در هر فضيلتي به جز نبوّت مساوي است.

نتيجه اين‏که: علي‏عليه السلام افضل امت است.» [1] .

[1] شرح مواقف، ج 8، ص 367.

 

تصريح به تواتر حديث

حاکم نيشابوري در جايي ديگر مي‏گويد: «اخبار متواتر در تفاسير از ابن عباس و ديگران روايت شده که رسول خداصلي الله عليه وآله در روز مباهله دست علي و حسن و حسين‏عليهم السلام را گرفته و فاطمه‏عليها السلام را پشت سر خود قرار داد. آن گاه رسول خداصلي الله عليه وآله فرمود: اين‏ها فرزندان ما و نفس‏هاي ما و زنان ما هستند، شما نيز نفس‏ها و فرزندان و زنان خود را بياوريد آن گاه مباهله کرده و لعنت خدا را بر کافران قرار دهيم.» [1] .

[1] معرفة علوم الحديث، ص 50.

 

تصريح به عدم خلاف

جصاص مي‏گويد: «همانا راويان تاريخ و ناقلان آثار اتفاق کرده‏اند بر اين‏که پيامبرصلي الله عليه وآله دست حسن و حسين و عليّ و فاطمه - رضي اللَّه عنهم - را گرفت و نصارا که با او به محاجّه برخاسته بودند را به مباهله دعوت کرد.» [1] .

[1] احکام القرآن، ج 2، ص 16.

 

تصريح به وثاقت راويان

ابن طلحه شافعي مي‏گويد: «افراد ثقة و ناقلين ثبت، روايات نزول آيه مباهله را در حقّ عليّ و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام نقل کرده‏اند.» [1] .

[1] مطالب السؤول، ص 7.

 

ارسال مسلم دانستن حديث

ابن اثير در «الکامل» اين حديث را ارسال مسلّم کرده؛ يعني آن را از مسلّمات حديثي دانسته است. [1] .

[1] کامل ابن اثير، ج 2، ص 293.