دلالت آيه «مودت» بر امامت
دلالت آيه «مودت» بر امامت
آيه مورد بحث از جهاتي دلالت بر امامت اهل بيت عصمت و طهارتعليهم السلام دارد:
>وجوب مودت مستلزم وجوب اطاعت
>وجوب محبت مطلق، مستلزم افضليت
>محبت مطلق، ملازم با عصمت
وجوب مودت مستلزم وجوب اطاعت
مقصود آيه تنها مجرد محبّت و مودّت نيست، بلکه خداوند متعال به مودّتي امر نموده است که دنبال آن انقياد و اطاعت و فرمانبرداري باشد، و اين مطلب را از چند طريق ميتوان اثبات نمود.
الف) از طريق لفظ «مودّت»؛ زيرا مطابق رأي برخي از متخصّصين لغت، مودّت عبارت از محبّتي است که همراه با اطاعت باشد.
ب) از طريق مراجعه به آيات ديگر؛ زيرا خداوند متعال ميفرمايد:
(قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ)؛ [1]
«بگو [اي پيامبر!] اگر شما خدا را دوست داريد مرا اطاعت کنيد که در اين صورت خدا شما را دوست ميدارد.»
مقصود از متابعت در اين آيه همان اطاعت و فرمانبرداري است؛ زيرا خداوند در جايي ديگر ميفرمايد:
(وَإِنَّ رَبَّکُمُ الرَّحْمنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْري)؛ [2]
«و همانا پروردگار شما [خداوند] رحمن است، پس مرا متابعت کنيد و امر مرا اطاعت نماييد.» در اين آيه اطاعت عطف تفسيري بر متابعت شده است.
ميدانيم که متابعت و فرمانبرداري تام و اطاعت مطلق، تنها براي امام و وليّ خداست که ولايت و امامتش از جانب خداوند ثابت شده است.
علامه حلّيرحمه الله ميفرمايد: «وجوب مودّت مستلزم وجوب اطاعت است.» [3] .
[1] سوره آل عمران، آيه 31.
[2] سوره طه، آيه 90.
[3] نهج الحق، ص 175.
وجوب محبت مطلق، مستلزم افضليت
از آيه مورد بحث استفاده ميشود که اهل بيت عصمت و طهارتعليهم السلام کساني هستند که محبّتشان به طور مطلق واجب است. و هر کس که چنين باشد محبوبترين افراد نزد خداوند و رسول خواهد بود و در نتيجه او افضل افراد امت است، همانگونه که ابن حجر به آن تصريح دارد. او ميگويد: «محبّت ديني ملازم با افضليت است. پس هر کس که افضل است محبّت ما به او بيشتر است.» [1] اين را نيز ميدانيم که مطابق قاعده، هر کس افضل است او بايد امام و رهبر جامعه باشد. ابن تيميه ميگويد: «ولايت دادن به مفضول با وجود افضل، ظلم بزرگي است.» [2] .
محب الدين طبري ميگويد: «به طور کلّي ولايت مفضول با وجود افضل منعقد نميگردد.» [3] .
[1] صواعق المحرقه، ص 97.
[2] منهاج السنة، ج 3، ص 277.
[3] الرياض النضرة، ج 1، ص 216.
محبت مطلق، ملازم با عصمت
در اين آيه، امر به محبّت به صورت مطلق شده است، و محبت مستلزم اطاعت است، پس در حقيقت پيامبرصلي الله عليه وآله امر به اطاعت مطلق از اهل بيت خود نموده است. و از آنجا که اطاعت مطلق تنها بايد از معصوم باشد، در نتيجه مقصود به ذوي القربي در آيه، اهل بيت عصمت و طهارتند، و اگر آنها معصومند پس مرجع ديني مردم بعد از رسول خداصلي الله عليه وآله ميباشند.