اقوال در مقصود از اهل بيت‏

با رجوع به تفاسير اهل سنّت و شيعه پي مي‏بريم که در تعيين مصداق اهل بيت در آيه تطهير اختلاف است. اينک به برخي از آن‏ها اشاره مي‏کنيم:

1 - خصوص زنان پيامبرصلي الله عليه وآله؛ اين قول منسوب به عکرمه و مقاتل مي‏باشد. [1] .

2 - خصوص اصحاب کساء، که شامل پيامبر، علي، فاطمه، حسن و حسين و همسران پيامبرعليهم السلام مي‏شود. [2] .

3 - خصوص پيامبرصلي الله عليه وآله است. [3] .

4 - زنان پيامبرصلي الله عليه وآله و تمامي بني‏هاشم که صدقه بر آنان حرام است. [4] .

5 - خصوص پيامبرصلي الله عليه وآله و علي و فاطمه و حسن و حسين‏عليهم السلام است. [5] .

بي‏شک رسول اکرم‏صلي الله عليه وآله به قرآن و معاني و اشارت‏ها و مصاديق آن از ديگران آگاه‏تر است و کلام و گفتارش، مرجع و پناه در مواردي است که بر مردم مشتبه شده و احتياج به توضيح دارد. از همين رو مي‏بينيم پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله در برخي از مواردي که احتياج به توضيح دارد تا بر مردم اشتباه نشود، خود درصدد توضيح آيه برآمده و تفسير و مصداق آيه را از هر راه ممکن بيان کرده است. در مورد آيه تطهير نيز چنين بود، اما با تأسف فراوان از آن جهت که اين‏گونه تفسيرها و بيان مصداق‏ها، با هواهاي نفساني و تعصبات جاهلي برخي سازگاري نداشت، لذا درصدد برآمدند که حقّ را به هر نحو ممکن خاموش سازند و با طرح اقوال بي‏اساس و شبهات مختلف، اذهان مردم را از معنا و مصداق حقيقي آيه دور سازند. ما برآنيم که پرده از روي حقيقت برداشته و حقّ را بنمايانيم.

[1] جامع البيان، ج 22، ص 7؛ درّالمنثور، ج 5، ص 198؛ تهذيب تاريخ دمشق، ج 4، ص 206.

[2] سنن الکبري، ج 2، ص 150؛ تهذيب تاريخ دمشق، ج 4، ص 208.

[3] الصواعق المحرقه، ص 141.

[4] تهذيب تاريخ دمشق، ج 4، ص 208؛ صواعق المحرقه، ص 141.

[5] الصواعق المحرقه، ص 141؛ مشکل الآثار، ج 1، ص 332؛ تفسير کشاف، ج 3، ص 538.