اقوال در مقصود از اهل بيت
اقوال در مقصود از اهل بيت
با رجوع به تفاسير اهل سنّت و شيعه پي ميبريم که در تعيين مصداق اهل بيت در آيه تطهير اختلاف است. اينک به برخي از آنها اشاره ميکنيم:
1 - خصوص زنان پيامبرصلي الله عليه وآله؛ اين قول منسوب به عکرمه و مقاتل ميباشد. [1] .
2 - خصوص اصحاب کساء، که شامل پيامبر، علي، فاطمه، حسن و حسين و همسران پيامبرعليهم السلام ميشود. [2] .
3 - خصوص پيامبرصلي الله عليه وآله است. [3] .
4 - زنان پيامبرصلي الله عليه وآله و تمامي بنيهاشم که صدقه بر آنان حرام است. [4] .
5 - خصوص پيامبرصلي الله عليه وآله و علي و فاطمه و حسن و حسينعليهم السلام است. [5] .
بيشک رسول اکرمصلي الله عليه وآله به قرآن و معاني و اشارتها و مصاديق آن از ديگران آگاهتر است و کلام و گفتارش، مرجع و پناه در مواردي است که بر مردم مشتبه شده و احتياج به توضيح دارد. از همين رو ميبينيم پيامبر اکرمصلي الله عليه وآله در برخي از مواردي که احتياج به توضيح دارد تا بر مردم اشتباه نشود، خود درصدد توضيح آيه برآمده و تفسير و مصداق آيه را از هر راه ممکن بيان کرده است. در مورد آيه تطهير نيز چنين بود، اما با تأسف فراوان از آن جهت که اينگونه تفسيرها و بيان مصداقها، با هواهاي نفساني و تعصبات جاهلي برخي سازگاري نداشت، لذا درصدد برآمدند که حقّ را به هر نحو ممکن خاموش سازند و با طرح اقوال بياساس و شبهات مختلف، اذهان مردم را از معنا و مصداق حقيقي آيه دور سازند. ما برآنيم که پرده از روي حقيقت برداشته و حقّ را بنمايانيم.
[1] جامع البيان، ج 22، ص 7؛ درّالمنثور، ج 5، ص 198؛ تهذيب تاريخ دمشق، ج 4، ص 206.
[2] سنن الکبري، ج 2، ص 150؛ تهذيب تاريخ دمشق، ج 4، ص 208.
[3] الصواعق المحرقه، ص 141.
[4] تهذيب تاريخ دمشق، ج 4، ص 208؛ صواعق المحرقه، ص 141.
[5] الصواعق المحرقه، ص 141؛ مشکل الآثار، ج 1، ص 332؛ تفسير کشاف، ج 3، ص 538.