مصداق اهل ذکر در روايات اهل بيت‏

با مراجعه به روايات اهل بيت‏عليهم السلام پي خواهيم برد که مقصود از «اهل الذکر» در آيه و مصداق آن در اين امّت، امامان معصوم از ذريّه رسول خداصلي الله عليه وآله است. افرادي که بر عموم امت اسلامي واجب بوده و هست که تا روز قيامت به در خانه آنان آمده و مسائل خود را از آنان سؤال کرده و به آن‏ها عمل کنند. اينک به برخي از روايات اشاره مي‏کنيم:

1 - کليني‏رحمه الله به سندش از امام باقرعليه السلام نقل کرده که درباره قول خداوند - عزّ وجلّ - (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) از رسول خداصلي الله عليه وآله نقل کرده که فرمود: «ذکر منم و امامان‏عليهم السلام اهل ذکرند.» و درباره قول خداوند - عزّ وجلّ - (وَإِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَلِقَوْمِکَ وَسَوْفَ تُسْئَلُونَ [1] ) امام باقرعليه السلام فرمود: «ما قوم او - پيامبر - و ما سؤال مي‏شويم.» [2] .

2 - و نيز به سندش از امام صادق‏عليه السلام درباره آيه (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) فرمود: «ذکر، محمّدصلي الله عليه وآله است، و ما مورد سؤال واقع مي‏شويم.» راوي مي‏گويد: عرض کردم: مقصود از قول خداوند: (وَإِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَلِقَوْمِکَ وَسَوْفَ تُسْئَلُونَ)چيست؟ حضرت فرمود: «تنها ما را قصد کرده است، و ما اهل ذکريم و ما مورد سؤال واقع مي‏شويم. [3] .

3 - و نيز به سندش از وشاء نقل کرده که گفت: از امام رضاعليه السلام سؤال کرده، به او عرض کردم: فدايت گردم مقصود از آيه (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)چيست؟ حضرت فرمود: «ما اهل ذکريم، و ما مورد سؤال قرار گرفته‏ايم.» [4] .

4 - محمّد بن علي بن بابويه به سندش از ريّان بن صلت نقل کرده که امام رضاعليه السلام در مجلسي ضمن سخنانش فرمود: «... ما اهل ذکريم که خداوند متعال در کتابش فرمود: (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ). علماي مجلس عرض کردند: مقصود خداوند از «اهل ذکر» يهود و نصارا هستند. حضرت‏عليه السلام فرمود: «سبحان اللَّه! آيا چنين احتمالي جايز است؟ در اين صورت آنان ما را به دين خود دعوت مي‏کنند و مي‏گويند: دينشان از دين اسلام افضل است. مأمون به امام گفت: آيا نزد شما شرحي براي آيه است که دلالت بر خلاف آنچه علما مي‏گويند، داشته باشد؟ حضرت فرمود: آري. ذکر، رسول خداصلي الله عليه وآله است، و ما اهل ذکريم. و اين مطلب در کتاب خداوند آشکار است آنجا که در سوره طلاق مي‏فرمايد: (فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذِينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْکُمْ ذِکْراً، رَسُولاً يَتْلُوا عَلَيْکُمْ آياتِ اللَّهِ مُبَيِّناتٍ). [5]  پس ذکر، رسول خداصلي الله عليه وآله بوده و ما اهل ذکريم.» [6] .

5 - سيد هاشم بحراني در تفسير خود از برقي به سندش از عبدالکريم بن ابي ديلم و او از امام صادق‏عليه السلام نقل کرده که درباره قول خداوند - جلّ ذکره - (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) فرمود: «کتاب (قرآن) همان ذکر است و اهل آن آل محمّدعليهم السلام هستند. خداوند - عزّ وجلّ - امر به سؤال از آنان نموده است، و به سؤال از جهّال امر ننموده است. و خداوند - عزّ وجلّ - قرآن را «ذکر» ناميده، آنجا که فرمود: (وَأَنْزَلْنا إِلَيْکَ الذِّکْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَکَّرُونَ). و نيز فرمود: (وَإِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَلِقَوْمِکَ وَسَوْفَ تُسْئَلُونَ). [7] .

[1] سوره زخرف، آيه 44.

[2] کافي، ج 1، ص 210.

[3] همان.

[4] همان.

[5] سوره طلاق، آيه 10 و 11.

[6] امالي صدوق، ص 428، مجلس 79.

[7] تفسير برهان، ذيل آيه.


 اهل الذکر در حديث اهل سنت

حاکم حسکاني به سندش از حرث نقل کرده که گفت: از علي‏عليه السلام درباره آيه (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ) سؤال کردم، فرمود: «به خدا سوگند! به طور حتم تنها ما اهل ذکريم، ما اهل علم بوده و ما معدن تأويل و تنزيليم. و به طور حتم از رسول خداصلي الله عليه وآله شنيدم که مي‏فرمود: من دروازه علم و علي درب آن است، پس هر کس اراده علم کرد بايد از درب آن بيايد.» [1] .

[1] شواهد التنزيل، ج 1، ص 334.