اهل بيت‏ حاملان حقايق قرآن

با بررسي آيات قرآن کريم و جمع بين برخي از آيات و نيز به کمک روايات پي مي‏بريم که اهل بيت عصمت و طهارت پيامبر اکرم‏عليهم السلام حاملان واقعي قرآن و حقايق آن هستند.

خداوند متعال مي‏فرمايد: (إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِيمٌ، فِي کِتابٍ مَکْنُونٍ، لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ)؛ [1]  «همانا آن قرآن کريمي است که در کتاب محفوظي جاي دارد. و جز پاکان نمي‏توانند به آن دست يابند.»

در اين آيه اشاره به کبراي کلّي شده است و آن اين‏که به حقيقت و روح قرآن جز کسي که از هر عيب و نقص و گناهي پاک است نمي‏تواند برسد.

در آيه تطهير نيز به صغرا و مصداق پاکاني که به روح قرآن رسيده‏اند، اشاره کرده است، آنجا که مي‏فرمايد: (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيراً)؛ [2]  «همانا خداوند چنين مي‏خواهد که هر رجس و پليدي را از شما خانواده نبوّت دور سازد و شما را از هر عيب پاک و منزّه گرداند.»

و با مراجعه به روايات نبوي پي مي‏بريم که مراد از «اهل البيت» در اين آيه، پنج تن آل عبا هستند؛ گرچه حصر در آيه اضافي بوده؛ يعني مي‏خواهد همسران و بقيه اصحاب را خارج کند و در مقابل همسران پيامبرصلي الله عليه وآله و بقيه صحابه است، و لذا مانعي ندارد که آيه شامل بقيه امامان معصوم نيز گردد.

مسلم به سند خود از عايشه نقل مي‏کند: پيامبرصلي الله عليه وآله صبحگاهي از حجره خارج شد در حالي که بر دوش او پارچه‏اي از پشم خياطي نشده وجود داشت. حسن بن علي بر او وارد شد، او را داخل کساء کرد. آن‏گاه حسين وارد شد، او نيز در آن داخل شد. سپس فاطمه وارد شد او را نيز داخل آن کساء نمود. بعد علي وارد شد، او را نيز داخل کساء نمود.

آن‏گاه پيامبرصلي الله عليه وآله اين آيه را تلاوت نمود: (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيراً). [3] .

[1] سوره واقعه، آيه 79 - 77.

[2] سوره احزاب، آيه 33.

[3] صحيح مسلم، ج 7، ص 130