کساني که تمسک به آنان واجب است

با مراجعه به آيات و روايات معتبر پي مي‏بريم که اعتصام به چه چيزي و چه کساني واجب است:

 

>خداوند متعال

>پيامبر اکرم‏

>قرآن کريم

>اهل بيت پيامبر

 

خداوند متعال

در قرآن کريم مي‏خوانيم: (وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلي صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ)؛ [1]  «و هر کس به خدا تمسّک جويد، قطعاً به راه راست هدايت شده است.»

و نيز مي‏فرمايد: (... إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ للَّهِِ فَأُولئِکَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ)؛ [2]  «مگر کساني که توبه کردند و [عمل خود را] اصلاح نمودند و به خدا تمسّک جُستند و دين خود را براي خدا خالص گردانيدند که [در نتيجه] آنان با مؤمنان خواهند بود.»

و نيز مي‏فرمايد: (فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ)؛ [3]  «پس نماز را برپا داريد و زکات بدهيد و به پناه خدا رويد. او مولاي شماست.»

[1] سوره آل عمران، آيه 101.

[2] سوره نساء، آيه 146.

[3] سوره حج، آيه 78.

 

پيامبر اکرم‏

خداوند متعال مي‏فرمايد: (مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ)؛ [1]  «هر کس از پيامبر فرمان بَرد، در حقيقت، خدا را فرمان برده است.»

و نيز مي‏فرمايد: (وَما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا)؛ [2]  «و آنچه را فرستاده [او] به شما داد، آن را بگيريد و از آنچه شما را باز داشت، باز ايستيد.»

[1] سوره نساء، آيه 80.

[2] سوره حشر، آيه 7.

 

قرآن کريم

ابوسعيد خدري از رسول خداصلي الله عليه وآله نقل کرده که فرمود: «إنّي تارک فيکم الثقلين: کتاب اللَّه، حبل ممدود من السمآء إلي الأرض، وعترتي أهل بيتي، فإنّ اللطيف الخبير أخبرني أنّهما لن يفترقا حتّي يردا عليّ الحوض...»؛ [1]  «همانا من در بين شما دو چيز گرانبها خواهم گذارد: کتاب خدا، ريسمان کشيده شده از آسمان به طرف زمين، و عترتم اهل بيتم، همانا لطيف آگاه به من خبر داده که هرگز اين دو از يکديگر جدا نمي‏گردند تا در کنار حوض [کوثر] بر من وارد شوند....»

تعبير از قرآن به «حبل اللَّه» در غالب روايات «ثقلين» آمده است. [2] .

و به نصّ قرآن کريم خود قرآن نيز از مقام عصمت برخوردار بوده و از هنگام نزول آن توسط جبرئيل بر پيامبرصلي الله عليه وآله و از پيامبر به مردم، از عصمت و مصونيّت برخوردار است، لذا هيچ گونه اشتباه و خطايي در آن راه ندارد. و به طور حتم و يقين مي‏توان گفت که قرآن کلام خدا است.

خداوند متعال درباره قرآن مي‏فرمايد: (لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَکِيمٍ حَمِيدٍ)؛ [3]  «از پيش روي آن و از پشت سرش باطل به سويش نمي‏آيد؛ وحي [نامه]اي است از حکيمي ستوده[صفات].»

[1] مناقب الامام امير المؤمنين‏عليه السلام، ج 2، ص 98، ح 584.

[2] ر.ک: مسند احمد، ج 4، ص 118، ح 11561؛ سنن ترمذي، ج 5، ص 622، ح 3788.

[3] سوره فصلت، آيه 42.

 

اهل بيت پيامبر

و نيز از جمله کساني که تمسّک و اعتصام و پيروي از آنان واجب است، اهل بيت پيامبر اکرم‏عليهم السلام مي‏باشند، که تمسّک و اعتصام به آنان در راستاي اعتصام به خداوند بوده و در حقيقت پيروي از حقّ و حقيقت است.

اين مطلب را از چند طريق مي‏توان اثبات نمود:

 >حديث ثقلين

>ادله عصمت

>تمسک به حبل عترت

 

حديث ثقلين

در عموم احاديث «ثقلين» امر به تمسّک و متابعت از کتاب خدا و اهل بيت‏عليهم السلام شده است. تمسّکي که عبارت است از همان اعتصام و چنگ‏زدن. پس اعتصام به «حبل اللَّه» در حقيقت همان چنگ‏زدن به کتاب خدا و عترت پيامبر است. عترتي که ادامه دهنده راه پيامبرصلي الله عليه وآله و بيان کننده سنّت او است. به همين جهت است که مشاهده مي‏کنيم در برخي از مضامين حديث ثقلين از تعبير «اعتصام» استفاده شده است:

سيوطي از پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله نقل کرده که فرمود: «ترکت فيکم ما لن تضلّوا بعدي إن اعتصمتم به کتاب اللَّه وعترتي أهل بيتي»؛ [1]  «من در ميان شما چيزهايي را به وديعت گذاردم که اگر به آن‏ها چنگ زنيد هرگز گمراه نخواهيد شد. کتاب خدا و عترتم اهل بيتم.»

[1] جامع الاحاديث، ج 4، ص 82، ح 10317.

 

ادله عصمت

با مراجعه به قرآن و روايات پي به وجود مقام عصمت براي اهل بيت پيامبرصلي الله عليه وآله خواهيم برد. و اين مطلب را از ادلّه‏اي همچون آيه تطهير مي‏توان استفاده کرد که در جاي خود به طور تفصيل مورد بحث و بررسي قرار داده‏ايم.

خداوند متعال مي‏فرمايد: (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيراً)؛ [1]  «همانا خدا چنين مي‏خواهد که هر رجس و پليدي را از شما خانواده نبوّت دور سازد و شما را از هر عيب پاک و منزه گرداند.»

[1] سوره احزاب، آيه 33.