دلالت حديث

آيه «هدايت» با رواياتي که در ذيل آن وارد شده، مي‏تواند دلالت خوبي بر امامت و ولايت و مرجعيّت ديني اهل بيت‏عليهم السلام و در رأس آن‏ها امام علي‏عليه السلام داشته باشند و اين معاني از قرايني به دست مي‏آيد:

1 - مراد از هدايت در کلام پيامبرصلي الله عليه وآله، هدايت مطلق و راهنمايي به حقّ و واقع امر است، وگرنه لازم بود که گفته شود: «علماء امّتي الهادون من بعدي» علماء امت من هاديان بعد از من هستند؛ زيرا همه علما هدايت‏گران به دين خدايند.

2 - قرينه حصري که در برخي از احاديث آمده است؛ زيرا پيامبرصلي الله عليه وآله خطاب به امام علي‏عليه السلام فرمود: «تنها به توسط تو است که هدايت شوندگان بعد از من به هدايت مي‏رسند.

3 - قرينه مقابله هادي با منذر؛ زيرا همان‏گونه که منذر يعني رسول خداصلي الله عليه وآله بدون هيچ قيد و شرطي آمده و دليل بر عصمت پيامبرصلي الله عليه وآله و انذار او به واقع دارد، هادي نيز بدون قيد و شرط آمده است و لذا مقصود از آن افراد معصوم است که به واقع و نفس الامر هدايت مي‏کنند.

4 - بدون «الف و لام تعريف» به کار رفتن هادي و دارا بودن تنوين تنکير که دلالت بر وحدت دارد. يعني در هر زماني يک هادي وجود دارد و آن غير از امام معصوم نيست.

و لذا از امام باقرعليه السلام روايت شده که فرمود: «ولکلّ زمان منّا هادٍ يهديهم إلي ما جآء به نبيّ اللَّه‏صلي الله عليه وآله»؛ [1]  «و براي هر زماني از ما هدايت‏گري است که مردم را به آنچه پيامبر خداصلي الله عليه وآله آورده هدايت مي‏کند.»

و اين معنا با آنچه در روايات ديگر آمده و آيه را به امام علي‏عليه السلام تفسير کرده منافات ندارد؛ زيرا حضرت اوّلين و کامل‏ترين مصداق اين آيه است.

[1] کافي، ج 1، ص 192، ح 2.