ديدگاه شيعه در مورد آيه تبليغ
ديدگاه شيعه در آيه تبليغ
شيعه معتقد است آيه تبليغ مربوط به ولايت امام عليعليه السلام بوده و مصداق (ما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ) ولايت اميرالمؤمنينعليه السلام است؛ زيرا:
اوّلاً: خداوند متعال در اين مورد اهتمام بسياري کرده است، به حدّي که اگر اين موضوع ابلاغ نشود گويا رسالت پيامبر ابلاغ نشده است. و اين امري جز مسأله امامت و زعامت و جانشيني اميرالمؤمنينعليه السلام نيست که عهدهدار وظايف و شؤونات نبيّ به جز وحي است.
ثانياً: از آيه فوق استفاده ميشود که ابلاغ اين امر براي رسول خداصلي الله عليه وآله دشوار بوده است؛ زيرا خوف آن را داشته که مردم از فرمان او سرپيچي کرده و با ايجاد اختلاف و تشتّت، زحمات 23 ساله او را بر باد دهند، و اين مطلب - با مراجعه به تاريخ - جز ابلاغ ولايت اميرالمؤمنينعليه السلام چيز ديگري نبوده است.
در يک بررسي اجمالي در آيات قرآن خواهيم ديد که رسول خداصلي الله عليه وآله ميثاق بر نبوّت داشته [1] و از ناحيه خداوند مأمور به استقامت و صبر بوده است. [2] از اين رو در تبليغ دين خدا و رساندن پيامها هيچ کوتاهي نکرده و در برابر درخواست غير معقول و بهانهجوييها هرگز سر تسليم فرود نياورده است. [3] پيامبر خداصلي الله عليه وآله در ابلاغ پيامها حتي در مواردي که به نوعي تحمّل آن براي ديگران سنگين ميبود، مانند داستان زينب همسر زيد، [4] استحياي از مؤمنان، [5] ابلاغ همين آيه مورد بحث و... چيزي را به دليل ترس از خود و يا امر ديگر فروگذار نکرده است.
بنا بر اين، دليل دل نگراني پيامبرصلي الله عليه وآله را بايد در جاي ديگر (نه ترس از قتل) جستجو کرد و آن، پيامدهاي وخيم تکذيب منافقان و عکس العمل منفي برخي از ياران حضرتصلي الله عليه وآله در برابر اين پيام بوده که منجر به حبط عمل آنان و شدّت نفاق و کفر منافقان ميشد. و از سوي ديگر با تکذيب و کفر آنان، ادامه رسالت و حتّي اصل رسالت ناکام ميماند و موجب هدم دين ميشد.
ثالثاً: روايات صحيح السند نيز از طرق شيعه و سنّي، شأن نزول آيه «اکمال» را درباره حضرت امير مؤمنانعليه السلام ميدانند.
نتيجه اينکه مقصود از(ما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ) امر ولايت حضرت عليعليه السلام است که پيامبرصلي الله عليه وآله مأمور به ابلاغ آن بوده است.
[1] سوره احزاب، آيه 7.
[2] سوره هود، آيه 12.
[3] سوره يونس، آيه 15.
[4] سوره احزاب، آيه 37.
[5] همان، آيه 53.