ديدگاه شيعه در آيه تبليغ

شيعه معتقد است آيه تبليغ مربوط به ولايت امام علي‏عليه السلام بوده و مصداق (ما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ) ولايت اميرالمؤمنين‏عليه السلام است؛ زيرا:

اوّلاً: خداوند متعال در اين مورد اهتمام بسياري کرده است، به حدّي که اگر اين موضوع ابلاغ نشود گويا رسالت پيامبر ابلاغ نشده است. و اين امري جز مسأله امامت و زعامت و جانشيني اميرالمؤمنين‏عليه السلام نيست که عهده‏دار وظايف و شؤونات نبيّ به جز وحي است.

ثانياً: از آيه فوق استفاده مي‏شود که ابلاغ اين امر براي رسول خداصلي الله عليه وآله دشوار بوده است؛ زيرا خوف آن را داشته که مردم از فرمان او سرپيچي کرده و با ايجاد اختلاف و تشتّت، زحمات 23 ساله او را بر باد دهند، و اين مطلب - با مراجعه به تاريخ - جز ابلاغ ولايت اميرالمؤمنين‏عليه السلام چيز ديگري نبوده است.

در يک بررسي اجمالي در آيات قرآن خواهيم ديد که رسول خداصلي الله عليه وآله ميثاق بر نبوّت داشته [1]  و از ناحيه خداوند مأمور به استقامت و صبر بوده است. [2]  از اين رو در تبليغ دين خدا و رساندن پيام‏ها هيچ کوتاهي نکرده و در برابر درخواست غير معقول و بهانه‏جويي‏ها هرگز سر تسليم فرود نياورده است. [3]  پيامبر خداصلي الله عليه وآله در ابلاغ پيام‏ها حتي در مواردي که به نوعي تحمّل آن براي ديگران سنگين مي‏بود، مانند داستان زينب همسر زيد، [4]  استحياي از مؤمنان، [5]  ابلاغ همين آيه مورد بحث و... چيزي را به دليل ترس از خود و يا امر ديگر فروگذار نکرده است.

بنا بر اين، دليل دل نگراني پيامبرصلي الله عليه وآله را بايد در جاي ديگر (نه ترس از قتل) جستجو کرد و آن، پيامدهاي وخيم تکذيب منافقان و عکس العمل منفي برخي از ياران حضرت‏صلي الله عليه وآله در برابر اين پيام بوده که منجر به حبط عمل آنان و شدّت نفاق و کفر منافقان مي‏شد. و از سوي ديگر با تکذيب و کفر آنان، ادامه رسالت و حتّي اصل رسالت ناکام مي‏ماند و موجب هدم دين مي‏شد.

ثالثاً: روايات صحيح السند نيز از طرق شيعه و سنّي، شأن نزول آيه «اکمال» را درباره حضرت امير مؤمنان‏عليه السلام مي‏دانند.

نتيجه اين‏که مقصود از(ما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ) امر ولايت حضرت علي‏عليه السلام است که پيامبرصلي الله عليه وآله مأمور به ابلاغ آن بوده است.

[1] سوره احزاب، آيه 7.

[2] سوره هود، آيه 12.

[3] سوره يونس، آيه 15.

[4] سوره احزاب، آيه 37.

[5] همان، آيه 53.