استدلال به آيه بر ولايت امام علي‏

علماي اماميه به اين آيه با نظر به رواياتي که در ذيل آن وارد شده، بر ولايت و امامت علي‏عليه السلام استدلال کرده‏اند که از آن جمله مي‏توان به اين افراد اشاره کرد:

 >شريف مرتضي‏

>شيخ طوسي‏

>خواجه نصيرالدين طوسي

>علامه حلي‏

شريف مرتضي‏

او مي‏گويد: «دليل بر امامت حضرت، قول خداوند تعالي (إِنَّما وَلِيُّکُمُ) است؛ زيرا ثابت شده که لفظ (وَلِيُّکُمُ) در آيه افاده اولي به تدبير امور و وجوب اطاعت دارد. و نيز ثابت شده که مصداق (وَالَّذِينَ آمَنُوا) امير المؤمنين‏عليه السلام است. و اين به طور وضوح، نصّي بر امامت است.» [1] .

  [1] الذخيرة في علم الکلام، ص 438.

 شيخ طوسي‏

او مي‏نويسد: «و امّا قوي‏ترين نصّ بر امامت حضرت علي‏عليه السلام از قرآن آيه (إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ) است....» [1] .

[1] تلخيص الشافي، ج 2، ص 10.

خواجه نصيرالدين طوسي

او مي‏گويد: «... و به جهت قول خداوند تعالي: (إِنَّما وَلِيُّکُمُ...) و همانا اوصاف در آيه بر امام علي‏عليه السلام جمع شده است.» [1] .

[1] تجريد الاعتقاد، امامت خاصه.

 

علامه حلي‏

او در شرح کلام خواجه مي‏نويسد: «و اين دليل ديگري بر امامت حضرت علي‏عليه السلام است. و استدلال به آيه بر ولايت و امامت حضرت متوقّف بر مقدماتي است....» [1] .

همو در جايي ديگر به اين آيه استدلال کرده، مي‏گويد: «بر اين که آيه در شأن حضرت علي‏عليه السلام نازل شده است، همه اجماع و اتفاق نظر دارند، و اين مطلب در جمع بين صحاح ستّه ذکر شده که هنگام صدقه دادن به انگشتري خود بر مسکين در حال نماز و در حضور صحابه، اين آيه نازل شد.» [2] .

در نگاه مفسّران شيعي نيز اين آيه بدون الغاي خصوصيّت از مورد نزولش، بر امامت امام علي‏عليه السلام و با تنقيح مناط بر ديگر امامان‏عليهم السلام دلالت دارد.

[1] کشف المراد، ص 225.

[2] نهج الحق و کشف الصدق، مبحث امامت خاصه.