عدم تخريج شيخين

شيخ سليم البشري مي‏گويد: «عامه براي سند اين حديث اعتباري قائل نيستند، و از طرفي ديگر بخاري و مسلم آن را نقل نکرده‏اند».[1] .

پاسخ:

اولاً: همان‏گونه که اشاره شد عده‏اي از علماي اهل سنت حديث «دار» را معتبر دانسته و برخي نيز آن را ارسال مسلّم کرده‏اند. احمد بن حنبل نيز آن را به سند صحيح در مسند خود نقل کرده است.

ثانيا: به تصريح بخاري و مسلم چه بسيار از احاديثي که به جهت خوف طولاني شدن کتابشان نقل نکرده‏اند، و اين طور نيست که هر چه حديث صحيح السند باشد آن را نقل کرده باشند. اين مطلب نه تنها مورد اتفاق اهل سنت است بلکه خود شيخين نيز به آن اشاره کرده‏اند.[2] .

ثالثاً: اين‏که بخاري و مسلم اين حديث را نقل نکرده‏اند به جهت آن است که با رأي و عقيده آن دو در خلافت سازگاري نداشته است. و همين سبب اساسي در اعراض از نقل بسياري از احاديث است. آن‏ها مي‏ترسند که اين گونه روايات مستمسکي براي شيعه و بر ضدّ آن‏ها شود و لذا با وجود علم به آن‏ها، کتمان نموده‏اند. و کسي که سيره بخاري را در مقابل اميرالمؤمنين و ساير اهل بيت‏عليهم السلام بداند که چگونه قلم او هنگام رسيدن به فضايل اهل بيت خشک شده يا مي‏شکند، هرگز از عدم نقل اين حديث و امثال آن تعجب نمي‏کند.

[1] المراجعات.

[2] المنهاج في شرح صحيح مسلم، ج 1، ص 37؛ زاد المعاد، ج 4، ص 60.