تشکيک در سند

از جمله کساني که در سند «حديث منزلت» تشکيک کرده، آمُدي است. او در ابتدا در سند حديث تشکيک مي‏کند، آن‏گاه مي‏گويد: حديث متواتر نيست، بلکه از اخبار آحاد به حساب مي‏آيد.

پاسخ:

اولاً: اعتباري به تشکيک آمُدي در سند اين حديث نيست؛ زيرا او تخصّصي در حديث ندارد. تخصّص او در علم اصول باعث شده که او را در اين تشکيک بيندازد؛ زيرا از آنجا که حديث را نصّ صريح يافته، لذا در صدد خلاصي از آن به تشکيک در سند برآمده است.

سيد شرف‏الدين مي‏گويد: «کسي در صحّت اين حديث شکّي به خود راه نداده است، حتّي ذهبي با عنادي که دارد در «تلخيص المستدرک» به صحّت آن تصريح کرده است. و نيز ابن حجر هيتمي با دشمني‏اي که از خود در صواعقش نشان داده، قول به صحّت را از امامان حديث نقل کرده است، آن کساني که مورد اعتماد در حديث‏اند. و اگر حديث مسلّم نبود هرگز بخاري در کتابش نقل نمي‏کرد. و معاويه نيز با عداوتي که با علي بن ابي طالب‏عليه السلام داشت که او را بر بالاي منبرها لعن مي‏کرد و ديگران را نيز به لعن او دستور مي‏داد، اين حديث را نقل نمي‏کرد...».[1] .

ثانياً: قبلاً اشاره شد که بيش از بيست نفر از صحابه و تعداد بسياري از علماي اهل سنت اين حديث را نقل کرده‏اند، و لذا تعدادي از علما تصريح به تواتر و صحّت آن نموده‏اند، و برخي نيز آن را در بين احاديث متواتره آورده‏اند.

ثالثاً: بر فرض که حديث متواتر نبوده، از اخبار آحاد به شمار آيد، ولي از جهاتي مي‏توان به آن استدلال و احتجاج بر امامت حضرت علي‏عليه السلام نمود:

الف) تأييد اين مضمون به احاديث متواتر؛ همچون حديث غدير و ديگر احاديثي که دلالت بر امامت اميرالمؤمنين‏عليه السلام دارد.

ب) تواتر حديث نزد شيعه؛ زيرا در مصادر شيعي به طرق بسيار زياد نقل شده است.

ج) اهل سنت در مجال عقايد به خبر واحد نيز تمسک مي‏کنند، و لذا بر فرض که حديث متواتر نباشد قابل استناد نزد اهل سنت است. و لذا بايد حديث را مدّ نظر قرار داده، به آن استشهاد کنند.

د) قطعيت احاديث صحيحين نزد اهل سنت و از آنجا که اين حديث در «صحيحين» نقل شده لذا نزد آن‏ها از اعتبار ويژه‏اي برخوردار است. و نيز عده‏اي از علماي اهل سنت تصريح به قطعي‏الصدور بودن احاديث صحيحين دارند، امثال ابن الصلاح، حميدي، سرخسي، ابي يعلي و....

 [1] المراجعات.