برتري ائمه بر انبيا

از جمله موضوعاتي که در کتاب‏هاي کلامي شيعه مطرح بوده و بر آن اقامه دليل شده، موضوع برتري ائمه - خصوصاً امام اميرالمؤمنين‏عليه السلام - بر انبياي الهي، غير از رسول اکرم‏صلي الله عليه وآله است.

خداوند متعال مي‏فرمايد: (فَمَنْ حَاجَّکَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَکُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَکُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْکاذِبِينَ)؛ [1] «پس هر کس با تو درباره حضرت عيسي در مقام مجادله برآمد پس از آن‏که به وحي خدا بر احوال او آگاه شدي، بگو که بياييد ما و شما، با فرزندان و زنان خود و خودمان با هم به مباهله برخيزيم تا دروغ گويان و کافران را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازيم.»

اجماع مفسّران بر اين است که در آيه شريفه مراد از «انفسنا» اميرالمؤمنين‏عليه السلام است.

احمد بن حنبل در مسند خود نقل کرده: «هنگامي که اين آيه بر پيامبرصلي الله عليه وآله نازل شد، رسول خداصلي الله عليه وآله علي و فاطمه و حسن و حسين‏عليهم السلام را دعوت نمود و فرمود: بار خدايا! اينان اهل‏بيت‏عليهم السلام من هستند.» [2] .

از کلمه «انفسنا» در آيه شريفه استفاده مي‏شود که امام علي بن ابي‏طالب‏عليه السلام در کمالات با رسول خداصلي الله عليه وآله يکسانند، و از آنجا که پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله به اجماع امّت و روايات، افضل از جميع انبياي الهي است، پس امام علي‏عليه السلام نيز افضل از جميع انبياي الهي است.

صحيح بخاري به سند خود از پيامبرصلي الله عليه وآله نقل کرده که فرمود: «انا سيّد البشر.» [3] .

و نيز فرمود: «أنا سيّد ولد آدم.» [4] پس امام علي‏عليه السلام که نفس پيامبرصلي الله عليه وآله است از جنبه معنوي نيز سيّد بشر و آقاي فرزندان آدم‏عليه السلام است.

علامه حلّي در شرح تجريد مي‏فرمايد: «انفس، در آيه شريفه اشاره به علي‏عليه السلام است، و ممکن نيست که گفته شود: نفس پيامبر و علي‏عليهما السلام يکي است، پس تنها يک احتمال باقي مي‏ماند و آن اين‏که: مراد از آيه مساوات پيامبرصلي الله عليه وآله و علي‏عليه السلام باشد. و شکي نيست که رسول خداصلي الله عليه وآله افضل مردم بود، پس امام علي‏عليه السلام نيز چنين است.» [5] .

فخر رازي در ذيل آيه مباهله مي‏گويد: «در شهر ري شخصي است به نام محمود بن حسن حمصي که معلّم شيعه دوازده امامي است، او گمانش بر اين است که علي‏عليه السلام افضل از جميع انبياست به جز محمّدصلي الله عليه وآله.

آن‏گاه مي‏گويد: دليلي که مي‏توان بر مدعاي او اقامه نمود، قول خداوند متعال است که مي‏فرمايد: (وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ)؛ و مراد از «انفسنا» خود پيامبرصلي الله عليه وآله نيست؛ به جهت آن‏که انسان خودش را دعوت به امري نمي‏کند، بلکه مراد از «انفسنا» غير از رسول خداست. و علما اجماع کرده‏اند که آن غير، کسي جز علي بن ابي‏طالب‏عليه السلام نيست. پس آيه شريفه دلالت دارد بر اين‏که نفس علي‏عليه السلام همان نفس پيامبرصلي الله عليه وآله است، نه اين‏که نفس علي عين نفس پيامبرصلي الله عليه وآله است. بلکه مراد از آيه آن است که نفس علي‏عليه السلام مثل نفس پيامبرصلي الله عليه وآله است. اين معنا اقتضا دارد که علي‏عليه السلام با پيامبرصلي الله عليه وآله در جميع وجوه فضايل و کمالات مساوي باشند؛ از اين عموم مساوات، تنها نبوّت استثنا مي‏شود به‏دليلِ اجماع و روايات در اين خصوص که بعد از پيامبر اسلام‏صلي الله عليه وآله پيامبري ديگر نخواهد بود....»

[6] .

اگر کسي اشکال کند که کلمه «انفسنا و انفسکم» دلالت بر تشبيه امام علي‏عليه السلام به پيامبرصلي الله عليه وآله دارد و در تشبيه، وجه شبه در مشبه به اقوي از مشبه است. در جواب مي‏گوييم: کلمه «انفسنا» به قرينه حديث «نور» و حديث «انّ علياً منّي و انا منه» دلالت بر عينيت حقيقي در فضايل دارد.

[1] سوره آل عمران، آيه 61.

[2] مسند احمد، ج 1، ص 185.

[3] صحيح بخاري، ج 6، ص 223.

[4] صحيح مسلم، کتاب الفضائل، باب تفضيل نبيّنا علي جميع الخلائق؛ صحيح ترمذي، ج 2، ص 895.

[5] شرح تجريد، ص 218.

[6] تفسير فخر رازي، ج 8، ص 81.