مقصود از حجيت

حجيّت بر دو قسم است: موضوعي و طريقي. مقصود از حجيّت موضوعي، حجيّت چيزي است که ذاتاً و في‏نفسه حجّت بوده و موضوع براي وجوب تعبّد و متابعت باشد، نه از آن‏جهت که راهي به حجّت و کاشفِ از آن است. حجيت کتاب خدا و سنّت رسول اکرم‏صلي الله عليه وآله، طبق نصّ قرآن، از قسم اوّل است؛ خداوند متعال به‏طور مطلق مي‏فرمايد: (أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ)؛ [1]  «خدا و رسول را اطاعت کنيد.» و اين تنها با حجيّت موضوعي سازگاري دارد.

اما در حجيّت طريقي، اعتبار از آن جهت است که شي‏ء طريق و راه به حجّت واقعي و موضوعي و نفسي است؛ همانند خبر واحد که راهي ظنّي به سنّت واقعي است، يا خبر متواتر که راهي قطعي به سوي سنّت واقعي است. ما با اثبات عصمت اهل بيت‏عليهم السلام درصدد اثبات حجيت موضوعي براي سنّت اهل‏بيت‏عليهم السلام هستيم.

[1] سوره آل عمران، آيه 32.