مصاديق ذکر در قرآن کريم

در قرآن کريم کلمه «ذکر» بر مصاديق متعددي به کار رفته است؛ از آن جمله:

 >پيامبر اکرم‏

>قرآن کريم

 

پيامبر اکرم‏

خداوند متعال مي‏فرمايد: (فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذِينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْکُمْ ذِکْراً، رَسُولاً يَتْلُوا عَلَيْکُمْ آياتِ اللَّهِ مُبَيِّناتٍ)؛ [1]  «پس از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد، اي خردمنداني که ايمان آورده‏ايد! [زيرا] خداوند چيزي که مايه تذکّر است بر شما نازل کرده؛ رسولي به سوي شما فرستاده که آيات روشن خدا را بر شما تلاوت مي‏کند.»

[1] سوره طلاق، آيه 10 و 11.

 

قرآن کريم

خداوند مي‏فرمايد: (وَأَنْزَلْنا إِلَيْکَ الذِّکْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ)؛ [1]  «و ما اين ذکر [= قرآن] را بر تو نازل کرديم، تا آنچه به سوي مردم نازل شده است براي آن‏ها روشن سازي.»

و نيز مي‏فرمايد: (إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنّا لَهُ لَحافِظُونَ)؛ [2]  «ما قرآن را نازل کرديم؛ و ما به طور قطع نگهدار آنيم.»

معناي «ذکر» يکي است و اختلاف فقط در مصداق آن است؛ زيرا هرکدام از رسول و قرآن، زمينه‏ساز ياد خدا متعالند و مردم را براي توجه به خدا آماده مي‏سازند. و به تعبير ديگر کتاب صامت و کتاب ناطق، هر دو يادآور خدايند. اگر انسان قرآن بخواند يا عملکرد پيامبرصلي الله عليه وآله را ببيند و چشم به روي پيامبرصلي الله عليه وآله بيندازد به ياد خدا مي‏افتد. و اهل بيت رسول خداعليهم السلام نيز چون داراي اهليت با قرآنند، انسان را به ياد خدا مي‏اندازند، و لذا پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله آنان را در حديث معروف «ثقلين» مقارن با کتاب خدا قرار داده و از جدا نشدن و عدم افتراق اين دو از يکديگر خبر داده است. پس تفسير روايات به رسول گرامي اسلام‏صلي الله عليه وآله منافاتي با تفسير برخي ديگر به قرآن ندارد؛ زيرا اين دو تفسير به يک معنا بازگشت دارند.

[1] سوره نحل، آيه 44.

[2] سوره حجر، آيه 9.