بررسی دیدگاه اهل تسنن پیرامون آیه اولی الامر
بررسي ديدگاه اهل سنت
تمام اهل سنّت به جز فخر رازي، اطاعت «اولي الامر» در آيه را مشروط به اطاعت خدا و عدم معصيت او ميدانند. و برخلاف ديدگاه شيعه، اولي الامر را بر افراد معصوم تطبيق نميکنند و در اين مورد اقوال ديگري را انتخاب کردهاند؛ از قبيل:
>اولي الامر، حاکمان بر حق
>اولي الامر، اميران و عالمان
>اولي الامر، حاکمان، سلاطين و قاضيان شرع
اولي الامر، حاکمان بر حق
زمخشري ميگويد: «خداوند به واليان دستور داد، امانات را به اهلش برگردانند و به عدالت داوري کنند. سپس در اين آيه به مردم دستور داد آنان را اطاعت کنند و داوري آنها را گردن نهند، آنان جز حاکمان بر حقّ نيستند؛ چون خدا و رسول او از حاکمان جور بيزارند و امکان ندارد وجوب اطاعت آنان به اطاعت خدا و رسول عطف شود.» [1] .
[1] کشاف، ج 1، ص 524.
اولي الامر، اميران و عالمان
قرطبي ميگويد: «درستترين اقوال در اين زمينه دو قول است: يکي اينکه مراد از اولي الامر حاکمانند، چون آنان صاحب امرند و حاکميت براي آنهاست. و ديگر اينکه: مراد دانشمندان دين شناسند....» [1] .
[1] الجامع لأحکام القرآن، ج 5، ص 260.
اولي الامر، حاکمان، سلاطين و قاضيان شرع
اين قول دايره وسيعتري را درباره اولي الامر ميشناسد و آن را شامل حاکمان، سلاطين، قاضيان و هر کس که ولايت شرعيه دارد، ميداند. [1] .
صاحبان اين اقوال همگي وجوب اطاعت «اولي الامر» در آيه را مقيد و مشروط به عدم معصيت آنها دانستهاند، ولي همانگونه که اشاره شد «اولي الامر» در آيه مطلق است و تقييد، خلاف ظاهر است، و لذا با اطلاقش حمل برائمّه معصومينعليهم السلام ميکنيم.
[1] روح المعاني، ج 4، ص 96؛ فتح القدير، ج 1، ص 481.